- lör 15 sep 2012, 10:46
Bilen, med 19500 mil på mätaren-02, har börjat bli ryckig/stötig då man släpper gasen. Inte alltid, då den är kall går den som vanligt. Inte heller i stadstrafik, utan i farter över 70 km/h och då tempen börjar komma upp (kanske inte har med fart att göra utan motorvarv?). Fick felkod häromdagen, Engine System Service Required, och trodde då att det var gasspjällsproblem som orsakat ryckighet och nu felkodade. Men inte, det var kopplingslägesgivaren, P0808, vilket känns som att det inte kan påverka ryckigheten (eller?). Jag har ingen farthållare i bilen, så egentligen förstår jag inte vad den givaren har för funktion i min bil. Gasspjället är MagnettiMarelli, vilket jag läst på andra fourm är en problemkälla...Men den ger ingen felkod och tomgången är helt stabil, vilket tycks vara standardproblem. Samtidigt har jag ett övre motorfäste som efter vad jag kan se är den gamla typen. Men om det vore ett motorfäste, borde väl symptomen finnas hela tiden, oavsett temperatur på bilen och fart? Självklart kan jag byta fästet och prova, det kostar ju ingen förmögenhet, men samtidgt vill man ju förstå orsak och verkan. Någon som har någon idé?
- By S6024t