Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Raggz
Är det ngn som ha eftermonterat 12 v uttag bak. Inte svårt va ?
Användarvisningsbild
av Loner
Raggz skrev:Är det ngn som ha eftermonterat 12 v uttag bak. Inte svårt va ?
Finns en del trådar om detta, sök på t.ex 12V.

Men ja det är inte alls svårt, borra hål för uttaget, riva lite inredning för att förlägga kablaget.

/L
Användarvisningsbild
av Raggz
Loner skrev:
Raggz skrev:Är det ngn som ha eftermonterat 12 v uttag bak. Inte svårt va ?
Finns en del trådar om detta, sök på t.ex 12V.

Men ja det är inte alls svårt, borra hål för uttaget, riva lite inredning för att förlägga kablaget.

/L
tack för svar, och är nu inköpt. 247 kr, med kablage och relä, vad nu det gör ? Inmontering i helgen, mellan sillen och nubben :lol:
Användarvisningsbild
av Loner
Raggz skrev: tack för svar, och är nu inköpt. 247 kr, med kablage och relä, vad nu det gör ? Inmontering i helgen, mellan sillen och nubben :lol:
Reläet styr så du bara har spänning på uttaget när tändningen är på.

/L
Användarvisningsbild
av Raggz
kan man inte få så att den har spänning en stund efter att man har stängt av bilen ?
är det samma som orginalmonterat ?

läste lite i monteringsanvisningarna, och där stog inget om att ta av batterikabeln, man får väll felkoder om man pillar med el på bilen ?
Användarvisningsbild
av Loner
Raggz skrev:kan man inte få så att den har spänning en stund efter att man har stängt av bilen ?
Jag har aldrig provat en bil med originalmonterat, men ja inkopplingen skiljer på original och eftermonterat...
Raggz skrev: läste lite i monteringsanvisningarna, och där stog inget om att ta av batterikabeln, man får väll felkoder om man pillar med el på bilen ?
Nä ingen fara när du "bara" skall ansluta matning till uttaget, däremot om man skall in och pilla i saker som går på can-bussen, då är det bra att ta av batteripolen, och nått man absolut inte bör göra är att vrida på tändningen när man han nån can-modul bortplockad.

/L
Användarvisningsbild
av Raggz
Loner skrev:
Raggz skrev:kan man inte få så att den har spänning en stund efter att man har stängt av bilen ?
Jag har aldrig provat en bil med originalmonterat, men ja inkopplingen skiljer på original och eftermonterat...
Raggz skrev: läste lite i monteringsanvisningarna, och där stog inget om att ta av batterikabeln, man får väll felkoder om man pillar med el på bilen ?
Nä ingen fara när du "bara" skall ansluta matning till uttaget, däremot om man skall in och pilla i saker som går på can-bussen, då är det bra att ta av batteripolen, och nått man absolut inte bör göra är att vrida på tändningen när man han nån can-modul bortplockad.

/L
tack för infon.. men sorry för min okunskap, vad är can-bussen ??
Användarvisningsbild
av Loner
Raggz skrev: tack för infon.. men sorry för min okunskap, vad är can-bussen ??
Can-bussen är det nätverk som alla bilens datorer använder för att prata med varandra.

/L
Användarvisningsbild
av Crille
Är inte elkabeln till 12v uttaget fördragen på alla V70 ?

jag monterade på min V70 -01 och det ända jag behövde montera var El-uttaget koppla in den fördragan kabeln montera en säkring ( står i manualen vilket nr säkringen har ) samt ett motstånd ( shunt) i el centralen bak. sedan fungerade det.

Mitt största problem var shunten. var nere hos volvo som kollade i sina böcker och hittade vilken shunt det var. fick även en med mig hem att montera. ( kostade gratis ).

Det jag går miste om som man får när när el-uttaget är fabriksmonterat är ett medelande i displayen om att ström tas från el-uttaget när man stängar av bilen. detta för att man inte ska glöma något inkopplat som tar slut på batteriet. då det är konstat ström på uttaget.

Detta kan vara anledningen till att man får ett relä och att uttaget då styrs av tändningen vi eftermontering
Användarvisningsbild
av Loner
Crille skrev:Är inte elkabeln till 12v uttaget fördragen på alla V70 ?
Svar nej.

/L

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Byte av multirem på en xc-70, 2008

Med dieselmotor 2,4-2,5 vad är det för[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]