Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hoas
Hej
Jag har en volvo V70 2,4 bi-fuel 2005,går ej att vrida nycklen mer än läge I ,har försökt med reservnyckel men det är sammasak med den. fungerade tills igår utmärkt men nu sitter jag fast ,snälla hjälppp:...........
Användarvisningsbild
av Dede
Behöver inte vara trasigt. Räcker att det fastnat tillräckligt mycket skit i det för att piggarna ska blockeras. Jag hade samma problem på min.

Skruva av plasten kring låset/ratten. Är inte så krångligt men var försiktig med plastfästena.
När allt är av, ladda upp med 5-56, massa trasor och en riktig låsolja.
Börja med att spreja 5-56 i låset i hyfsat riklig mängd. Det kommer rinna ut en svart sörja framförallt i bottenstycket men kan komma lite överallt därav trasorna. Vill du helgardera så lägg lite plast på golv/där det känns viktigt.
Testa nyckeln igen (sätti /ta ut ett antal gånger) och fortsätt tills det som rinner ut har ungefär samma färg som 5-56 ska ha d.v.s. nästan genomskinlig. Jag fick hålla på med 5-56 och nyckel i/ur i nästan 15 minuter innan mitt lås lossnade.
När (om) det löser sig och det börjar fungera så blås ut resterna av 5-56 ur låset. Jag improviserade och använde ett sugrör :)
När det är gjort så smörj låset med en bra låsolja.

Jag gjorde detta för ca 1 år sedan och än så länge fungerar mitt lås utan problem.
Rattlåset lär det inte vara då du kan vrida till läge 1 och sen tar det stopp.
Hade det varit rattlåset så hade det tagit stopp direkt då rattlåset "låses upp" redan till läge 1.

Det mest troliga är att tändingslåset i sig kärvar/är slitet.
Kan gå att smörja upp annars är detr byte som gäller. Detta är tyvärr inte ett helt ovanligt problem med P2 bilarna.

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]