Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
Tänkte byta registreringsskyltar i veckan på bilen och upptäckte att torx-skruvarna var helt sönderrostade. Efter lite pill med fram-skyltarna gick det precis att få ut skruvarna men bak-skylten gick åt skogen, torxen blev rund och det går inte att få något grepp om dem så jag får inte lös skylthållaren(som jag ska byta).

Vad finns det för lösning nu när jag förstört torx-mönstret. Gäng-hyllsan går dessutom i chassit så det finns ingen mutter på baksidan som man kan försöka kapa lös och dra ut torx-skruven.

När jag höll på pilla med detta upptäckte jag också att på alla passagerare-dörrar var det liknande fastskruvade torx längst ned som inte var av rostfritt slag. Funderar på byta dessa till rostfritt då de snart helt rostat sönder och jag tror det börja smitta av sig på dörrens lack.

Tacksam på tips för att lossa på fastrostade skruvar-muttrar.
Användarvisningsbild
av Vojje
Fast- eller sönderrostade skruvar och muttrar borras med fördel bort. Gärna med ett vänsterborr.

Byt gärna ut dina rostiga skruvar i dörrarna till nya, men fortsätt att använda galvaniserade som offeranod.
av pms
En svetstång t.ex Biltemas art nr 121022 (49:90) som klämmer åt ordentligt kring skruvskallen har hjälpt mig många gånger när det gäller att få loss fastrustade skruvar med sönderkört mejselspår.
av Per L
Rostfria skruvar tillsammans med vanligt "järn" är inte säkert så bra! Blir det fuktigt så får man galvaniska strömmar som gör att "järnet" rostar fort. Fast den rostfria skruven kommer förstås fortfarande vara fin efter lång tid.

Jag använder genomgående vanliga obehandlade skruvar och smörjer in gängorna rikligt med kopparpasta när jag sätter dit dem. Då kan man även efter många år lossa skruvarna lätt.

Litet rostskyddsmedel ("Dinitrol") på skruvhuvudena ökar sannolikheten att torx- och insexverktygen fortfarande efter lång tid passar i sina "hål"!

Sitter huvudet på en torxskruv någorlunda fritt brukar jag ta min Dremel-slipmaskin med en liten kapskiva och slipa ett spår för en vanlig skruvmejsel.

Per L
av mena
Har gett mig ytterliggare ett försök att få bort reg skylten bak idag och det gick åt skogen. Första torx vred jag av så att toppen lossna och halva skruven sitter kvar i gängan dvs omöjligt att få bort nu antar jag.

Den andra skruven vägrar röra på sig. Torx mönstret är helt borta. Jag provade med en polygrip och fick bra grepp men tamefan den sitter som berg. Har provat knacka på den hårt men den släpper fan inte. Vetti fan vad jag ska göra nu.

Har även sönder rostade bultar till släpvagnskontakten som också vägrar gå lös. De sitter lite bättre till och med en lyft kan dessa bultar gå att såga lös med ett järnblad eller liten vinkelslip.

Alla tips välkomnar jag mycket.
Det man kan göra är att kapa av skallen med vinkelslip. när du sedan lyft bort det som är fastskruvat (skylthållaren) så sticker en del av skruven ut från hålet o då är den inte längre i spänn. Då brukar man kunna skruna ut för hand.
Kan tilläggas att detta knep inte funkat till 100%. Kan vara rost i gängan alt låslack/lim. Då har man skapat sig ett nytt problem.
En skruv som är av i ett hål borrar man hål i o lossar med en så kallad grispick. Är kanske inte det korrekta ordet. Men alla mekaniker o flesta försäljare vet vad det är. Iaf, en konisk vänstergängtapp.
Det man kan göra är att kapa av skallen med vinkelslip. när du sedan lyft bort det som är fastskruvat (skylthållaren) så sticker en del av skruven ut från hålet o då är den inte längre i spänn. Då brukar man kunna skruna ut för hand.
Kan tilläggas att detta knep inte funkat till 100%. Kan vara rost i gängan alt låslack/lim. Då har man skapat sig ett nytt problem.
En skruv som är av i ett hål borrar man hål i o lossar med en så kallad grispick. Är kanske inte det korrekta ordet. Men alla mekaniker o flesta försäljare vet vad det är. Iaf, en konisk vänstergängtapp.
av mena
Tack för tipsen

Har provat att göra ett skärspår i bulten för en skruvmejsel men lyckades inte. Bulten satt grymt hårt trots att jag försökte spreja in lite 5-56. Vred till slut sönder skruvspåret. Ett tips till er andra som ska prova något liknande är att välja en trissa som är väldigt tunn så man får ett smalt spår att skruva i. Min trissa var lite bredare och tror resultatet kunde blivit bättre men en tunnare trissa.

Testade även att borra i skruven och sedan försöka använda en skruvutdragare (grispick) men där borrade jag nog för litet hål i början och hade för dålig kvalite på skruvutdragaren för spetsen på den gick av och fastnade.
Grispitt fungerar aldrig. De fungerar om man typ dragit av en skruv vid åtdragning, men en skruv som rostat fast i en gänga kommer aldrig någonsin släppa med grispitt. De går bara av. PISS-grej....

Mitt "tips" är att borra. Borra med så liten borr som möjligt rakt igenom skruven, sedan tar du större och större tills du borrat med en borrdiameter som motsvarar gängans innermått. Det som är kvar går antingen lätt att skruva ur/ bryta loss, eller så försöker man dra i en gängtapp som ränsar ur resterna.

Detta gäller dock att man kan borra skapligt rakt. Blir det på tok för svett blir det svårare. Är hålet ocentrerat går det ändå dock, så länge man ser till så man inte borrar i yttergängorna. Man får då på slutet en halvmåne kvar, men den går också lätt att bryta loss.

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]

Med tex gummiklubba, slå lätt ifrå[…]