Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
Har en hel del stenskott på bilen främst på huven men även några mindre revor på dörrlist och sidan av bilen. Det är inget som märks om man inte tittar väldigt noga. Däremot stör jag mig på att se motorhuven blästrad av stenskott varje gång jag nytvättat bilen då stenskotten lyser som stjärnor på bar himmel vid just det(nytvättad) tillfället.
Man har inte råd att lägga pengar på lackering av hela bilen heller vilket inte är ekonomiskt försvarbart, jag har istället kollat runt lite och hittat en snabb fix som jag läst svenska forum-användare blivit nöjda med. Tänkte kolla om vad ni har att säga om metoden.

Det handlar helt enkelt att måla i stenskotten med bilens färg(med hjälp av färgkod) och därefter torka bort överflödig färg så att färgen täcker stenskotten. Därefter använder man någon slags polish för slut touchen. (http://www.chipex.se/how-it-works-i-4.html)
Jag tror denna metod går att kopiera med rätt produkter men jag kommer nog köpa denna sats där allt medföljer och prova fixa bort stenskotten på detta sättet.

Någon som testat eller har någon erfarenhet av att fixa stenskott och vill yttra sig. Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av fisse
Jag har precis som du massa stenskott + en svart lack.... Det jag brukar göra är att underhålla lacken ofta med vax eller lackförsegling. Jag kör en rubbing först sen kanske en polish och sist ett hårdvax. Det täcker det mesta av dessa irriterande vita fläckar! Och det håller många tvättar också! Att laga stenskott med ett lackstift blir sällan bra tyvärr. Kanske den produkten du tipsar om kan vara något? :)
Jag tänkte prova några produkter ur Glare serien och se om det kan göra någon förändring. Det ska visst vara glassplexsin som förenar sig med lacken och ska visst kunna täcka ganska bra? Värt o prova tycker jag, men så är man ju en "polerbög" också :)
av manor
Hej!
Jag har använt Chipex på min bil, och det var en riktig höjdare.
Väldigt bra färgmatchning, och min bil är silverfärgad vilket kan vara extra knepigt att få rätt.
Det är den enda gången som jag har lyckats fixa stenskott på ett vettigt sätt. Det kostar en slant, men färgen räcker säkert till 1000 stenskott utan problem. Det rekommenderas starkt.

Jag beställde med 100 extra "penslar", som är riktigt smidiga att använda.
Med facit på hand så skulle jag nog också beställt en extra flaska med "blending solution" då det kommer ta slut innan färgen.

Jag använde rabattkoden Holiday när jag beställde, vilket gav 20% rabatt vill jag minnas. Den koden kanske fungerar fortfarande.

Fiske, jag använder Glare på min bil. Det är en favorit just nu bland lackskydd, men hållbarheten är inte 5-6 år som det påstods i den tidiga reklamen för produkten. Priset är dock helt ok idag, och kan exempelvis köpas från WaxDog, om en svensk leverantör önskas.

Jag Glare:ar bilen varje vår och höst, och den klarar helt klart av vintermånaderna utan några problem. Då tvättar jag bilen varje vecka med kallavfettning och HD-grön (alkalisk avfettning).
Jag tycker att jag får en djupare lyster än med andra lackskydd jag testat med. En annan favorit är Ultima Paint Guard+, och då mest för att den är så smidig och enkel. 3 lager med den håller också ett tag, och det tar ju max 10 minuter att lägga på :). Ultima PG+ på husvagn/husbil kan starkt rekommenderas då man slipper eftertorka/efterpolera...och min testsida på en husvagn har hållit en bra och lättvättad yta sedan augusti förra året.
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]