Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mio1
tja
jag har en volvo v70 06 2,4 140hk Auto
och behöver köpa nya Bromsskivor fram och när man kollar på nätet så finns det 2 olika stl en för 15" och en för 16" ?
jag tror inte att skivan är i den stl
mina sommar däck är 16" och vinter däcken är 15" så vilken stl ska jag ha på bromsskivan ??
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
286mm alltså den till bilar utan turbo 15" Jag köpte skivor ifrån skruvat och har tyckt att dessa varit bra till de nu slog sig. Klossarna ifrån skruvat är rena skiten. En kloss som satt i höger ok 7mm kvar. Klossen i vänster ok 3mm kvar.
Användarvisningsbild
av Vojje
dieselmagnus skrev: Klossarna ifrån skruvat är rena skiten. En kloss som satt i höger ok 7mm kvar. Klossen i vänster ok 3mm kvar.
Inte Skruvats fel att dina ok hänger sig och skivorna slår sig.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Vojje kan du inte skriva ordentliga inlägg. Jag har inte anliggande bromsar på något av hjulen eftersom jag tar isär och rengör varje vår när jag byter däck. Om jag hade anliggande bromsar så hade jag märkt detta.
Användarvisningsbild
av Perc
Det finns som du märkt två storlekar på skivorna på P2-bilarna och bästa sättet att få reda på om du har "små bromsar" eller "stora bromsar" är att kolla storleken på fälgarna i bilens registreringshandlingar.

Om du kan ha 15-tumshjul på din bil så är det "15-tums bromsskivor" du ska ha. Sen spelar det förstås ingen roll vilka fälgar du faktiskt har. Många köper ju större fälgar efteråt och det är inte bara en gång jag sålt fel skivor åt nån volvoägare pga det. I Finland skrivs det ju in i registerboken vilka hjulstorlekar som är godkända för just din bil och jag antar att det är så i Sverige också. Har man inte koll på hur stora bromsar man har ska man kolla där.

Det är väl uteslutande bensinturbomoellerna som har "16-tumsbromsar" från fabrik?
av Mio1
det står 195/65 R15 i reg kortet då blir det 15" på skivorna 286mm
tack för alla svar :D
Användarvisningsbild
av Vojje
dieselmagnus skrev:Vojje kan du inte skriva ordentliga inlägg. Jag har inte anliggande bromsar på något av hjulen eftersom jag tar isär och rengör varje vår när jag byter däck. Om jag hade anliggande bromsar så hade jag märkt detta.
Jaså. Verkligen. Det är ju så mycket lättare att skylla på Skruvat. Alltid är det ngn annans fel.
Det är inte heller normalt att skivorna blir skeva utan anledning. Men det vet ju du bättre än ngn annan.
För du tar isär och rengör varje vår :lol: .
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Har aldrig sagt att jag vet bäst Vojje men du behöver inte flika in löjliga inlägg. Möjligtvis kan mina skivor blivit skeva pga för hård inbromsning och att båda fjädrarna till de inre klossarna rostat sönder. Skruvat har en del bra saker men inte bromsklossar

Läste ur koder nu o fick felkod på temp[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]