Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xessex
Hej på er alla!

Jag har en XC90 D5 -06 som trilskas som f-n :evil:. Har haft den inlämnad vid ett flertal tillfällen men samma problem återkommer ständigt :cry: .
Felet som återkommer, sker när jag drar tungt (har en Cabby 1700 kg) är att jag får upp på displayen "motorsystem erfordras", sen går fanskapet bara på halvfart (en liten uppförsbacke och den rasar till 40 km/tim) kul när man har en XC90 :evil: .Ibland det inte förrän jag kört 30-40 mil och ibland efter 5-10 mil ??:-/ . Verkar som det sker vid kraftigare gas på drag! Har haft den inlämnad hos ett flertal Volvo verkstäder vid ett flertal tillfällen, man blir ju ruinerad på köpet :x .Varje gång får dom upp en massa felkoder och dom har bytt en massa prylar (som det är fel kod på) men inget hjälper.
Har någon nån :idea: vad fan det kan va!!! ?:-/ ?:-/
av xessex
Har lämnat in den på två olika Volvo verkstäder och en fristående verkstad med en väldigt duktig kille.
Men förgäves :(
av HiTek
Det måste väl ha skapats en felkod i.o.m meddelandet. Undrar vilken felkod det är för i så fall borde det vara lättare att lösa? Visserligen tror jag inte Volvo skulle missa att läsa ut bilen dock. Men ändå.
av xessex
Dessa felkoder är från mina två senaste läsningar med BSR´s ppc3

ECM Bosch EDC16C - Engine control module, EDC16C
0x28E0 - Lambdasond
0x2B00 - Avgastemperatur

ECM Bosch EDC16C - Engine control module, EDC16C
0x28E0 - Lambdasond
0x18B0 - Virvelspjällreglering

Lambdasonden är bytt 2 ggr på mindre än ett år, så den felkoden är nog bara ett följdfel av vad som orsakar mitt problem. Jag skall försöka få fram de felkoder som är utlästa av Volvo.
Jag skall ut och prov dra husvagnen i morgon eller på lördag för att se om jag kan provocera fram ett motorsystem service erfordras och att den hamnar i felsäkert läge (halvfart) för att se vilka mer felkoder jag får då.
Återkommer med mer info senare.
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]