Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av combato
#649165
Hej,

Har en V70 -02'a och för några dagar sedan så dog hela intrumentpanelen: Hastighetsmätaren, varvräknaren, bensin mätaren, Meddelande rutan, ja allt!
Nästa gång jag körde så kom den igång igen men dog sedan igen efter ett tag. Det kommer och går. Kan det vara glapp någonstans? Var börjar man iså fall att kolla? Någon som haft samma problem och fixat?

Tacksam för tips!
av Tobzter
#649170
Förmodligen dags för en renovering på DIM 'en. http://www.obdtuning.se är en bra sida har skickat mitt ditt...sök så kommer du få upp miljoner med trådar. vanligt fel att DIM'en pajar och börjar leve sitt egna liv.. de är nå lödning eller dylikt som är dåligt...
Men kolla satt battriet är i bra skick först av allt
Användarvisningsbild
av combato
#649184
Tobzter skrev:Förmodligen dags för en renovering på DIM 'en. http://www.obdtuning.se är en bra sida har skickat mitt ditt...sök så kommer du få upp miljoner med trådar. vanligt fel att DIM'en pajar och börjar leve sitt egna liv.. de är nå lödning eller dylikt som är dåligt...
Men kolla satt battriet är i bra skick först av allt
Tack för rådet. Dock är Karlstad lite långt bort då jag bor i Göteborg. Får kolla batteriet då. Dock så har jag inte upplevt att det är dålig kräm i det.
Senast redigerad av 1 combato, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
#649189
combato skrev: Dock är Karlstad lite långt bort då jag bor i Göteborg. Får kolla batteriet då. Dock så har jag inte upplevt att det är lålig kräm i det.
Paket :P

Batteriet är nog ett långskott
av Arnold
#649282
Det låter som kallödningar i DIM-kortet. Det beror på att lödverktyget inte hade tillräckligt hög temperatur vid tillverkningen. Det är ett vanligt fel på de första årsmodellerna på S80, V70 och S60. OBD-tuning fixar det, precis som sagts i inläggen ovan. De tar 2 500:- +frakt. Du tjänar runt 10 000:- jämfört med att låta Volvo göra jobbet. Det byter mätarhuset.

Plocka bort mätarhuset, det är lätt. OBD-tuning har en film på sin hemsida där de gör det på en volvo. Det tar bara några minuter för dem. Packa ner mätarhuset noga. De är snabba med att skicka tillbaka. De brukar skicka tillbaka samma dag de hämtat mätarhuset, eller dagen efter. Jag har gjort det. Helt kanon. Du kan ju börja med att ringa upp OBD-tuning och snacka med dem.
Användarvisningsbild
av combato
#649469
Arnold skrev:Det låter som kallödningar i DIM-kortet. Det beror på att lödverktyget inte hade tillräckligt hög temperatur vid tillverkningen. Det är ett vanligt fel på de första årsmodellerna på S80, V70 och S60. OBD-tuning fixar det, precis som sagts i inläggen ovan. De tar 2 500:- +frakt. Du tjänar runt 10 000:- jämfört med att låta Volvo göra jobbet. Det byter mätarhuset.

Plocka bort mätarhuset, det är lätt. OBD-tuning har en film på sin hemsida där de gör det på en volvo. Det tar bara några minuter för dem. Packa ner mätarhuset noga. De är snabba med att skicka tillbaka. De brukar skicka tillbaka samma dag de hämtat mätarhuset, eller dagen efter. Jag har gjort det. Helt kanon. Du kan ju börja med att ringa upp OBD-tuning och snacka med dem.
Super... Då gör jag så. I övrigt så känns det som min bil är ett riktigt måndags exemplar. När jag äntligen fått släckt alla lampor och felkoder efter att ha bytt:

Kamremspaket
ABS-kransar
Bromslangar
Stötdämpare
Främre lambda
....

...så fick jag följande felmeddelande igår: SRS-krockkudde service erfordras samt larmfel, service erfordras + att då generatorn låter som ett tröskverk och instrumentpanelen dör.
Hoppas det inte kommer mer meck efter att jag fått fixa nuvarande fel.

Tack för era svar. /C
Användarvisningsbild
av Vojje
#649471
Oj, oj, oj. Här ramlar det in info i elfte timmen.
Du kanske iaf borde kolla över din elförsörjning i första hand. Generatorladdning och batteri.
Användarvisningsbild
av combato
#649475
Vojje skrev:Oj, oj, oj. Här ramlar det in info i elfte timmen.
Du kanske iaf borde kolla över din elförsörjning i första hand. Generatorladdning och batteri.
Då kanske denna tråden hänger ihop lite med min andra tråd om "skavande ljud från generatorn" http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=81945

Det kanske är den som börjar ge upp och några av felen beror på den...? Jag få kanske testa att trycka dit en ny efter jag kollat laddningen. Men jag har aldrig fått indikation på att batteriet är dåligt med röd lampa i intrumentpanelen.

Spännande, har allt en PV också men de[…]

Inget ljud hörs

Tack för tipsen 😀 Det löste sig med ova[…]

Fjärrstart

Många gånger på min tidigare V60[…]

Kan vara haldexpumpen som är tät. Ä[…]