Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, då var det dags igen.. hatar denna bilen..

Min volvo läcker kylarvätska, hur länge detta har varit är jag inte säker på då jag har trott att det bara har varit kondensvatten från AC:en under bilen, men tror iaf 2 veckor. Läckan är på höger sida i motorn, där kammremmen o allt e.
Kammremen är bytt för 2 år sedan, med pump o rulle m.m, m.m.. Bilen har gått i skruvande stund 19,6k mil.

Idag fick meddelandet (Låg kylarvätskenivå stanna motorn genast) nånting.
Då insåg jag att behållaren till glykolen var slut.

Vad är jag ute efter nu då? Jo, jag vill veta var läckaget finns och om detta är något vanligt fel på dessa.
Jag kan jävlar i mig inte hitta läckan, har nu glott i 1 timme under bilen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Sätter en peng på kylaren. Skruva bort den främre hasplåten och kolla först högra nedre hörnet där skall det tydligan vara en öm punkt. Det du kan göra i andra hand är att provtrycka systemet. Se då till att ha slangar och kylare för det kan bli blött om något läcker. :cry:
Det var torrt, kylaren verkar tätt.. hmmzz :cry:

det verkar som det kommer inne från motorn...
Jag har tagit bort plasten till kammremmen och tittat på vatten pumpen, det verkar torrt där också, men är rätt så trångt, svårt att se..

Vad tror folket?

Är grymt deppig nu... Uppskattar verkligen alla sorts gissningar / teorier, så va inte rädda o skriv..
Jag hade samma probs med min V70 - varningslampan lyste 2 ggr/v o fick fylla på ½ liter vatten varje gång men det var inget dropp på marken så jag trodde först att det var en spricka i toppen men då jag inte hittade ngn olja i vattnet eller vatten i oljan så åkte jag till bilia o de konstaterade direkt att det var vattenpumpen som tydligen inte byts med automatik när det byter kamrem på bensinare o min rem var bytt för 4 000 mil sedan - att den inte fanns ngt vatten under bberodde på att vattnet har lång väg att rinna o förångas via varma delar innan det når marken - bilia så att det var böltt på höger sida nånstans..
Kolla även vätskebehållaren. Pipen där den grova slangen sitter under burken kan spricka. Det sitter ett metallrör inplastat som med tiden kan rosta och då spräcker plasten. Hände på min och jag kunde inte heller begripa vart det läckte förrän jag plockade ur behållaren och tätprovade den.
Tack alla för era tips och engagemang.

Tror jag har hittat läckan.

Termostathuset verkar läcka, alltså, mellan termostathuset och själva locket, ni vet när man ska byta termostaten måste man ju sära på dessa.
hade kollat termostathuset, 2 gånger, men missat läckan.. :oops:

Nu min fråga. Ska vet sitta någon packning mellan locket och termostathuset?

Mvh

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]