Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av idisaster
Jag funderar på att sälja min Audi A6 1.8T Avant Quattro -01 pga dyr bränsleförbrukning. Är lite sugen på en S60. Provkörde en 2.5T i somras, den gick fint alltså! Farsan har en S80 -00 som jag tycker man åker jävligt fint i, lite tråkig inredning och färgen på instrumenteringen går ju inte riktigt jämföra med Audi som har trevligare förarmiljö. Men som sagt, jag är ändå sugen på en S60.

Jobbar i skogen så nu ska jag ha en diesel, mina tankar går då till en D5. Kanske R-paket, ej nödvändigt. Min budgetram är 100K tänkte jag. Vill gärna ha -06 eller -07, under 20K mil. Vad ska jag tänka på vid köpet? Vad innebär R-paketet? När fick den en facelift, har sett -06or som ser lika ut som -05orna men kom inte Volvo med en facelift på S60 fr.o.m. -06? Aut eller Man, hur mkt mer drar aut? Ge gärna synpunkter och tips :) Obs, jag är ingen rödljusracerförare, jag är inte stylingkåt, bilen ska gå billigt och vara användbar, jagar även så jag vill inte paja några 20" fälgar på skogsbilvägarna. En bra och billig bruksbil helt enkelt, men snygg. Och sist men inte minst, vad kostar stora 16K mila servicen om den inte redan är gjord?
Servicen går på men inga löphjul spännhjul ingår. Inte heller vattenpump som du inte behöver byta förrän andra kamremsbytet. Mekonomen tar ca lika mycket men då ingår vattenpumpen. Ta bort 1000 spänn för vattenpumpen. Jag köpte kamremssats och multiremssats på skruvat samt ett servicepaket och lät en mindre verkstad göra jobbet. Kostade 3500 för alla delar löphjul, spännrullar, div filter samt 2000 i arbetskostnad. Facelift kom 2005 och det ser man på lyktorna fram samt andra smådetaljer. 2006 kom den nya 2.4d 163Hk som ersatte den gamla d%:an. Den nya D5:an fick 185Hk. R-paket är mestadels ett stylingpaket vad det mer innehåller får någon annan fylla på med. Jag har en V70D5 2003 aut som ligger på ca 0,6l/mil landsväg typ 100 km/h. S60 drar lite mindre pga lättare bil så räkna en 0,55 l/mil. Automaterna är inte så mycket törstigare tycker jag om man jämför med manuell men satans vad skönt det är med automat.
Användarvisningsbild
av Perc
Är det inte typ så att gamla D5:an helt enkelt bytte namn till 2.4D, och sen kom det en ny D5 ovanpå?

Har för mig att det också är nån årsmodell där D5 och 2.4D är ruggigt lika prestandamässigt.
dieselmagnus skrev:Servicen går på men inga löphjul spännhjul ingår. Inte heller vattenpump som du inte behöver byta förrän andra kamremsbytet. Mekonomen tar ca lika mycket men då ingår vattenpumpen. Ta bort 1000 spänn för vattenpumpen. Jag köpte kamremssats och multiremssats på skruvat samt ett servicepaket och lät en mindre verkstad göra jobbet. Kostade 3500 för alla delar löphjul, spännrullar, div filter samt 2000 i arbetskostnad. Facelift kom 2005 och det ser man på lyktorna fram samt andra smådetaljer. 2006 kom den nya 2.4d 163Hk som ersatte den gamla d%:an. Den nya D5:an fick 185Hk. R-paket är mestadels ett stylingpaket vad det mer innehåller får någon annan fylla på med. Jag har en V70D5 2003 aut som ligger på ca 0,6l/mil landsväg typ 100 km/h. S60 drar lite mindre pga lättare bil så räkna en 0,55 l/mil. Automaterna är inte så mycket törstigare tycker jag om man jämför med manuell men satans vad skönt det är med automat.
Du skrev aldrig hur mkt kalaset går på?
Vad jag vet finns det inget R-paket, däremot fanns det ett sportpaket med lite mer plast i fronten, aktern och trösklarna.
Perc skrev:Är det inte typ så att gamla D5:an helt enkelt bytte namn till 2.4D, och sen kom det en ny D5 ovanpå?

Har för mig att det också är nån årsmodell där D5 och 2.4D är ruggigt lika prestandamässigt.
Nix, 2.4D har mer gemensamt med "nya" D5 med partikelfilter och vivelspjäll mm, där är motorerna är identiska så när som på programvaran.
Ojdå 7900 skulle Volvo ha och Mekonomen lika mycket men då ingår vattenpump. Många anser att den gamla D5:an är mycket driftsäkrare än den nya 2.4d. Har varit en del strul med virvelspjäll mm.amla D5:a Ni som har den "Nya" motorn 2.4d eller D5 185Hk får fylla i. Jag vet att den gamla D5 2000-2006 inte är samma som 2.4d. Grundmotorn är nog samma men sedan skiljer det en del.
dieselmagnus skrev:Ojdå 7900 skulle Volvo ha och Mekonomen lika mycket men då ingår vattenpump. Många anser att den gamla D5:an är mycket driftsäkrare än den nya 2.4d. Har varit en del strul med virvelspjäll mm.amla D5:a Ni som har den "Nya" motorn 2.4d eller D5 185Hk får fylla i. Jag vet att den gamla D5 2000-2006 inte är samma som 2.4d. Grundmotorn är nog samma men sedan skiljer det en del.
Får pruta halva kostnaden isf enl gamla devisen "mötas halvvägs". Du Dieselmagnus btw, känner du Hakan? :D
Ska kolla på en S60 D5 aut -06 17500 mil ikväll. Pris 80K kr. Svart metallic, sport edition, komplett ifylld servicebok, dieselvärmare m tidur, kamrem bytt på 16K mil, rätt mkt lullull. Senaste ägaren haft bilen i 5 år, jobbpendlat 12 mil/dag sedan 2007. Vad tror ni? Bra pris?

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]