Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

När jag för 2,5 månad sedan köpte min V70 2,4 D (163 hk) från 2006, kom det efter någon vecka reklam från Polestar, att jag kunde trimma min "nya" bil med deras trim-program för 8900 kr inkl "montering" hos Volvoverkstaden. Detta skulle öka motorns effekt från 163 hk till 205 hk samt öka vridet från 340 nm till 450 nm, utan att öka bränsleförbrukningen.

Nu är det ju tyvärr ingen ny bil längre, utan den är 6 år och rullat 17600 mil. Däremot är bilen mer än välservad av Volvoverkstad sedan den var ny. Men min fråga är:

Håller drivlinan, dvs motorn & automatlådan för att trimmas nu efter 17600 mil? Lådan växlar mjukt och fint, fick ny olja i sig för ca 2-300 mil sedan. Jag kommer också dra en del med min husvagn, en Cabby 550 på 1300 kg efter bilen. Vill ju inte ha ett ras bara för att man trimmat sin bil. Då får det hellre vara, för original räcker egentligen för mig.

Mvh Ronnie
Användarvisningsbild
av Perc
Det är ju Volvos egna trimhus det är frågan om så dom borde ju ha koll på vad grejorna håller för.

Din bil har ju dessutom den svagare motorn. Det fanns en D5 med mer kräm som vad jag vet hade samma automatlåda. Det är inte bara motorn som får ny mjukvara utan även automatlådan, den kalibreras för att dra nytta av den nya effekt- och vridkurvan.

Sjukt förresten att tänka sig att V70N börjar bli gammal. Jag tyckte det var igår dom sålde ut classicmodellerna (-07) men det börjar ju bli några år sen nu. Tiden går. :)
All trimning som utnyttjas ökar naturligtvis belastningen på bilens alla komponenter men polestars grejer är ju volvos egna bara med en annan logga så använder man effekten med förnuft så är min erfarenhet att även trimmade bilar/mc håller förvånansvärt bra då man har tagit höjd för detta när man har tagit fram programmen.

Ps D5 är i det här fallet samma motor men med ett vassare program.

Men som jag påpekade så använder man flitigt en högre effekt så sliter det mer på grejjerna, det är bara så.
Är du inte en testosteronstinn fjunis som skall ösa fullt i alla lägen så lär du aldrig märka någon negativ effekt.

(har trimmat nästan allt jag har suttit i ink ett antal gräsklippare)

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]