Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Är riktigt sugen på en V70n, Men jag har lite frågor ang dom. Och även s60 i samma årsmod lär det väll gälla?

Kan väll börja och säga vad som finns på min s70 så ni förstår vad för typ av bekvämligheter jag menar.
Öppna bakluckan via fjärr samt i förardörren.
Auto down på förarfönstret
Ställa nivån på lyktorna via en strömställare
osv

Vad finns i v70n? Har hört om markbelysning i backspeglarna, finns det i alla?
Berätta gärna vad som sitter i en v70 standard och vad som ska innehålla för att en sådan ska vara fullutrustad. Det är många som skriver att dom är fullutrustade fasten dom inte har gpsen tillexempel
Egentligen är det ganska lite som var standard, men de flesta V70 som såldes var ju tjänstebilar och innehåller "det normala", med lite variationer. Det jag förväntar mig att hitta i en V70N är minst halvskinnsinredning, ECC, farthållare och stereo med reglage på ratten. Utöver det fanns det i princip hur mycket som helst att välja till. Automatiskt luftkvalitetssystem, stor stereo med dolby prologic, bi-xenonljus, elinfällbara speglar, nivåreglering, aktivt stötdämpningssystem (four-C), fyrhjulsdrift, automatlåda med eller utan manuell växling, navi, inbyggda barnstolar, tredje sätesrad, mugghållare i olika former, osv osv.

Autodown och auto-up på förarrutan är standard. Autodown på passagerarrutan med, men inte up. Det går att aktivera, har jag för mig. Dom byggde in funktionen i hårdvaran men jag gissar att dom beslöt att inte införa den pga klämrisken. Det kan ju t.ex. sitta nåt barn där som sticker ut handen när du stänger rutan medan du kör och koncentrerar dig på annat. BMW t.ex har fina klämsensorer på E39:an, vet inte om Volvo har nån. Har inte testat.

Nivåreglering på lyktorna är det lagkrav på, så det finns på alla bilar oavsett märke och modell sedan 90-talet. På bilar med Xenonljus har du inget reglage eftersom det justeras automatiskt med sensorer i hjulupphängningen. Köper du en V70 med nivåreglering behöver du aldrig röra den eftersom den inte sjunker då du lastar den. Underbar funktion som jag saknar. Stötdämparna kostar dock massor om dom måste bytas.

Markbelysning i speglarna är inte standard.

Antisladdsystem blev sjukt nog standard först i och med facelift, men fanns att få ända från början. Antispinn borde vara standard, utom möjligtvis på tidiga fyrhjulsdrivna bilar. Det ser du om det står STC eller DSTC på knappen.

Navigator är ju roligt att ha om man gillar knappar, rattar, fjärrkontroller och motoriserade skärmar som stiger upp ur instrumentbrädan, men det är en tio år gammal navigator som kommer att kännas som gammal skit jämfört med en billig Garmin från Elgiganten. Inte kartorna, dom kan man uppdatera, men det är fortfarande en gammal navi i grunden.

Det finns också en viss grupp av bilhandlare och privatsäljare som tror att en bil är fullutrustad år 2012 bara för att den har elfönster. Sånt ska man alltid ta med en nypa salt.

Krockkudde på passagerarsidan är inte heller standard förresten. Det var ett gratis tillval men vissa såldes utan, åt föräldrar som ville ha en bakåtvänd barnstol i framsätet. Airbag i ratten, i stolarna fram samt krockgardiner på sidorna är standard.

Bakluckan kan du öppna med fjärren, men varför? Jag låser upp bilen, går fram och öppnar. Behövs ju ingen skild knapp för det. Fjärren kan förresten även tända parkeringsljuset (och markbelysningen om du har) och starta larmsirenen.
Vad är det för årsmodell du är ute efter? På min 06:a har jag auto upp även på passagerarsidan. Man sitter mycket skönare i dom här bilarna, i alla fall i de ansiktslyfta modellerna från 2005. Man kan till exempel luta huvudet bakåt mot nackskyddet utan att titta upp i taket. Jag kan inte öppna bagageluckan via fjärrkontrollen på min XC70, bara låsa upp den. Om det är en AWD dunär ute efter så får du haldexkoppling på V/XC70 från och med årsmodell 2003 (och den något piggare 2,5T-motorn). S60 AWD har haft haldexkoppling från början. Sstereon är klart trevligare om man hittar en med den lite bätte modellen. Jag har en HU850 med Dolby Prologic och den låter riktigt bra.
Jag har fått riktigt bra svar!! Mycket trevlig läsning !
Nu är det lättare att hålla reda på vad man ska kika efter så man inte köper en snikmodell och får punga ut en massa pengar på att utrusta den i efterhand. :oops:

Det är en v70n t5 ca 00-02 jag är ute efter då dom blivit riktigt billiga! Mycket bil för pengarna. Nå ideer på vad man ska akta sig för med dom?
Perc skrev:Antisladdsystem blev sjukt nog standard först i och med facelift, men fanns att få ända från början. Antispinn borde vara standard, utom möjligtvis på tidiga fyrhjulsdrivna bilar. Det ser du om det står STC eller DSTC på knappen.
Antisladd fanns inte ens som tillval på tidiga AWD (Visco).
Däremot var antispinn standard, dock hade AWD en annan variant. Utan knapp...
Mkjn skrev:Jag har fått riktigt bra svar!! Mycket trevlig läsning !
Nu är det lättare att hålla reda på vad man ska kika efter så man inte köper en snikmodell och får punga ut en massa pengar på att utrusta den i efterhand. :oops:

Det är en v70n t5 ca 00-02 jag är ute efter då dom blivit riktigt billiga! Mycket bil för pengarna. Nå ideer på vad man ska akta sig för med dom?
En liten varning bara för de billigaste bilarna... Finns så otroligt mycket sönderkörda bilar där bland annat koppling och turbo säger upp sig från tjänstgöringen när som helst. Kan bli dyrt till slut...

Annars är de fina bilar och som du säger otroligt mycket bil för pengarna. Har en själv i princip fullutrustad V70N T5 -00 med taklucka och hela köret och jag kan inte riktigt förstå att det är en 12 år gammal bil... Inredningen med helskinn håller högsta klass och vår nya V70 II Summum uppfattar jag som ett par kliv nedåt gällande kvalitén på skinnet och dörrsidor, med mera.

Helt rätt med manuell låda förresten! :)
Mkjn skrev:
mikebike skrev: Antisladd fanns inte ens som tillval på tidiga AWD (Visco).
Däremot var antispinn standard, dock hade AWD en annan variant. Utan knapp...
Okej, :)
Jag ska dock inte ha en AWD, då jag vill ha t5an vill jag att den ska kunna gå så billigt som möjligt. DVS manuell låda och framhjulsdrift :)
Glöm för guds skull inte att välja 140-hästars sugmotorn också. Ja, om du nu vill köra så billigt som möjligt.
llesrof skrev:Glöm för guds skull inte att välja 140-hästars sugmotorn också. Ja, om du nu vill köra så billigt som möjligt.
Man åker inte billigare i en 140hk än i en turbo så länge gasfoten är sansad. :)

Min 2.5T drar inte nämnvärt mer än min gamla 140-hästare från 1997 gjorde. På landsvägen mindre, t.o.m. Men turbon ger virvel i tanken. Senast tankade jag fullt och nollade medelförbrukningen, och satte iväg på en 50km lång lugn landsvägstripp. Vid typ 40 körda kilometrar gjorde jag en omkörning och det fick medelförbrukningen att stiga med 0.6 ungefär :lol:

Diskussionen är egentligen onödig eftersom man inte kan få AWD med T5-motorn, och eftersom TS tydligen vill ha manuell låda. Det är en smaksak mer än nåt annat. Förbrukningen skiljer inte nämnvärt.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]