Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elila
Hej!

Jag går i bilköpstankar och funderar på en XC70 modell.

Följande bilar är intressanta:

XC70 MY 2005, 2.5T aut. 8000mil, 134 500 kr. Skaplig utrustningslista med bla. xenonljus, farthållare, parkeringsassistans m.m.

XC70 MY 2008 (nya karossen), D5 aut Momentum. 11 400 mil, 199 000 kr.

Det skiljer ju en del i pris och i milantal, så frågan är vilken bil som är bäst att satsa på i längden?
Jag kör ca 2000 mil/år och har väl tänkt att ha bilen i ca 5 år.

Tackar och bockar för all hjälp och tips jag kan få!
av llesrof
2005:an är en beprövad modell som enligt vissa är mer driftsäker än den senare modellen. Jag skulle ändåq inte ens titta på den äldre modellen om den nyare var ett alternativ. Om fem år har den äldre rullar 18000 mil om du köper den. Om du köper den nyare modellen så kommer den att ha rullat omkring 21400 mil. Skit samma kan jag tycka. 199000 riksdaler låter rätt billigt för en 2008 D5 som inte rullar längre än 11400 mil. Är det Bilvågen eller Bil33 som säljer den?
av elila
llesrof skrev:2005:an är en beprövad modell som enligt vissa är mer driftsäker än den senare modellen. Jag skulle ändåq inte ens titta på den äldre modellen om den nyare var ett alternativ. Om fem år har den äldre rullar 18000 mil om du köper den. Om du köper den nyare modellen så kommer den att ha rullat omkring 21400 mil. Skit samma kan jag tycka. 199000 riksdaler låter rätt billigt för en 2008 D5 som inte rullar längre än 11400 mil. Är det Bilvågen eller Bil33 som säljer den?

Tack för svaret :)

Det är just pengarna som är lite avgörande. 199 000 är lite för mycket för budgeten just nu, men samtidigt så kanske det är det bästa alternativet långsiktigt? Det finns även en XC70 MY 2008 som gått 13 500 mil för 179 000kr (företaget som säljer heter tools and vehicles).

Nej, det är varken Bilvågen eller Bil33 som säljer den för 199 000, utan det är Bil Center AB, Arlandastad. Det står att den ska vara svensksåld.

Såg att du kör en XC70 - 06, är du nöjd med bilen? Har det varit några problem med den?

En annan fråga som jag även funderar på är när en bil har gått för långt för att den senare ska vara lönsam att sälja m.m.?
av llesrof
Jag är nöjd med bilen även om den inte är lika problemfri som den S70 jag hade innan. Men det har inte vart några dyra saker utöver vanlig service. Fyrhjulsdriften pajade på den och det kom som en kalldusch. Som tur var hade bara trycksensorn in haldexkopplingen lagt av och Volvo stod för halva kostnade. Jag betalade strax under tusenlappen för att få det fixat. När jag köpte den och jag körde genom en åskskur råkade jag ut för "mud squeal". Avgassystemets undersida kyls ned av vatten/snöslask så att ljuddämparen pressas upp mot kardanaxeln. Det fixades med ett extra fäste. Volvo har en sats för detta.

Annars har det mest vart småsaker som knarrande och knäppande säten, trasigt xenonljus, någon slang till oljefällan som gått av. Driftskostnaderna är ganska rimliga. En XC70 har ungefär samma fel och brister som en V70 plus eventuellt strul med fyrhjulsdriften. Läser man på forumet får man lätt intrycket av att fyrhjulsdriften rasar på alla dessa bilar men så är inte fallet.
av elila
llesrof skrev:Jag är nöjd med bilen även om den inte är lika problemfri som den S70 jag hade innan. Men det har inte vart några dyra saker utöver vanlig service. Fyrhjulsdriften pajade på den och det kom som en kalldusch. Som tur var hade bara trycksensorn in haldexkopplingen lagt av och Volvo stod för halva kostnade. Jag betalade strax under tusenlappen för att få det fixat. När jag köpte den och jag körde genom en åskskur råkade jag ut för "mud squeal". Avgassystemets undersida kyls ned av vatten/snöslask så att ljuddämparen pressas upp mot kardanaxeln. Det fixades med ett extra fäste. Volvo har en sats för detta.

Annars har det mest vart småsaker som knarrande och knäppande säten, trasigt xenonljus, någon slang till oljefällan som gått av. Driftskostnaderna är ganska rimliga. En XC70 har ungefär samma fel och brister som en V70 plus eventuellt strul med fyrhjulsdriften. Läser man på forumet får man lätt intrycket av att fyrhjulsdriften rasar på alla dessa bilar men så är inte fallet.

Det låter inte så farligt trots allt med de fel du har haft. Men det är klart, man får nog räkna med att det kan hända sådant som kostar lite mer, men så är det ju med alla bilar.

Ytterligare en fråga jag går och funderar på är hur många mål som är för mycket? Jag kanske är lite kräsen, men jag tycker att milantal över 10 000 börjar bli för mycket. Men det kanske snarare är årsmodellen som är det viktiga?
av Lövet
Många mil på kort tid sliter mindre än om de är körda under fler år. Det som sliter på en bil är kallstarter, inte mil i konstant fart. 10.000 mil är ingenting.
av llesrof
Jag vill också ha få mil när jag köper bil. Min hade rullat 6700 mil är jag köpte den och nu örjar den närma sig 14000 mil. Jag känner ju bilen och har inga problem med att milen tickar på, det är ju jag som kör dem, men jag vill att de bilar jag köper har rullat färre än 7000 mil. för övrigt så visar min bil inga som helst tecken på att snart bryta ihop och jag är inte det minsta orolig för att köra 5000 mil till med den.
av elila
andreas_lofgren skrev:Många mil på kort tid sliter mindre än om de är körda under fler år. Det som sliter på en bil är kallstarter, inte mil i konstant fart. 10.000 mil är ingenting.

Då är det jag som är lite för kräsen :wink:
Nu öppnades en helt ny värld, med många fler bilar att välja på :)
av elila
llesrof skrev:Jag vill också ha få mil när jag köper bil. Min hade rullat 6700 mil är jag köpte den och nu örjar den närma sig 14000 mil. Jag känner ju bilen och har inga problem med att milen tickar på, det är ju jag som kör dem, men jag vill att de bilar jag köper har rullat färre än 7000 mil. för övrigt så visar min bil inga som helst tecken på att snart bryta ihop och jag är inte det minsta orolig för att köra 5000 mil till med den.
Det känns ju bättre om den har gått färre milantal, samtidigt har jag för mig att att det snarare är årsmodell som är det viktiga. Då återstår frågan -05:a med 8000 mil eller -08 med 11 400 mil + att det skiljer 60 000 kr mellan de båda bilarna :)

Hur är din XC70 att köra långfärder med? Den s40 -05 jag har nu är inget vidare att köra långt med. Den låter ganska mycket och är inte jätte bekväm, samt att den slukar bensin. Jag är ju en sån som gillar att köra mycket och långt, men då brukar det bli att jag hyr en bil istället för att få upp komforten (+ att det är roligt att köra andra bilar ;) ) Men det är ju lite krångel att hyra bil och passar tider och därför vore det skönt att ha en bil som man trivs med och som passar för långa färder.
av llesrof
XC70 är the shit om man kör långt. Dels har den Volvos bekväma stolar och dels är den mjukare avstämt i chassit jämfört med V70. Den är helt enkelt bekvämare än en V70. Om man nu inte har sportiga ambitioner så lär man bli mycket nöjd med XC70 som långfärdsbil. Min förra bil var en sänkte S70 med sportstötdämpare så det är en viss skillnad. Man åker värdigt i en XC70. Förbrukningen kan man säga mycket om, speciellt som att två individer sällan kör på samma sätt och på samma plats. Jag kör min på strax under litern men då kör jag en hel del landsväg. Jag tycker inte att det är så farligt. Jag kan väl få ned förbrukningen lite om jag kört med originalhjulen som är 215 mm breda, men det ska ju se snyggt ut också när man kommer åkandes så jag har lite större hjul :D

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]