- mån 07 maj 2012, 23:30
Hej. Jag har sökt en del på forumet men inte hittat något riktigt bra svar.
Jag har en volvo s80 2.4T 2001 som gått bra i motor och låda i 20000 mil tills i dag.
Tog bilen till jobbet som vanligt utan några problem.
När jag skulle backa ut från parkeringen för att åka hem "smäller" lådan i backväxeln.
Jag reagerar på detta och tänker "det kanske räcker med att starta om bilen med nyckeln" men icke
Jag behövde iaf ta mig hem och uppmärksammade följande problem:
- motorlampan lyser, dock ingen text i färddatorn
- bil "slår" i backväxeln, men inte drive
- bilenanvänder inte alla växlar, inte 5an iaf
- växelindikatorn på instrumentpanelen visar bara --, varken R,D eller N.
- lampan som lyser brevid växelspaken har oxå slocknat.
Värt att nämna är att när bilen var på 20000 mila service förra veckan påpekade mekanikern att det läckte/fuktade olja någonstans i motorn.
Är det någon som har någon tanke på vad det kan vara för fel. Är ju inte jättesugen på att lägga typ 30 tusen på reparationer, det är ju typ vad bilen är värd. Kan det räcka med ett oljebyte?
Tack så mycket på förhand för eventuella tankar eller tips...
-desperat
Jag har en volvo s80 2.4T 2001 som gått bra i motor och låda i 20000 mil tills i dag.
Tog bilen till jobbet som vanligt utan några problem.
När jag skulle backa ut från parkeringen för att åka hem "smäller" lådan i backväxeln.
Jag reagerar på detta och tänker "det kanske räcker med att starta om bilen med nyckeln" men icke
Jag behövde iaf ta mig hem och uppmärksammade följande problem:
- motorlampan lyser, dock ingen text i färddatorn
- bil "slår" i backväxeln, men inte drive
- bilenanvänder inte alla växlar, inte 5an iaf
- växelindikatorn på instrumentpanelen visar bara --, varken R,D eller N.
- lampan som lyser brevid växelspaken har oxå slocknat.
Värt att nämna är att när bilen var på 20000 mila service förra veckan påpekade mekanikern att det läckte/fuktade olja någonstans i motorn.
Är det någon som har någon tanke på vad det kan vara för fel. Är ju inte jättesugen på att lägga typ 30 tusen på reparationer, det är ju typ vad bilen är värd. Kan det räcka med ett oljebyte?
Tack så mycket på förhand för eventuella tankar eller tips...
-desperat

- By Tomas803