Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej !

Jag har en V70 2.5T årsmodell 2006, uttagen mars 2006.

Det jag undrar är hur ofta man ska kolla vätskan i batteriet ?

Den har varit inne på service hos Volvo, men det är ca 3 år sedan. Är icke auktoriserade verkstäder som har servat den sen dess.

Min nästa fråga är hur ofta reservhjulets ringtryck bör kollas ?

Misstänker att jag har originalbatteriet kvar då bilen bara är 6 år gammal.

Den har rullat 20000mil, kanske av mindre betydelse... :roll:
dieselmagnus skrev:Jag kollar batteriet två gånger per år. På hösten fyller jag på med dest vatten och laddar upp det med en bra laddare. Likaså på våren. Trycket i reservhjulet kollar jag varje år och allra helst om jag ska bila långt.
Det "laddas upp med en bra laddare" varje gång du kör. :) Underhållsladda behöver man bara göra om bilen står långa tider, alternativt om man har ovanligt hög strömförbrukning pga något larm eller så. Min bil rullar åtminstone några kilometer varje dag och jag har aldrig, aldrig behövt underhållsladda. Nånsin.
av umekille
Jag har en punkasprayflaska från biltema i bilen.
och en kompressor(den dyrare) på 12volt.
Sen om bilen skall stå ett längre tag och det är
vinterkallt har jag en liten solpanel (kostar runt 150:-) jag kopplar
drar kabeln o lägger den i vindrutan :wink:
och farsans xc gick på originalbatteri fram till 20 tusen mil och tio år, men då har vi inte brytt oss om att kolla något eller ladda det. vi har också dragit ur batteriet så det varit stendött många gångar och även på vintern och sen bara kablat igång den. men har aldrig behövt ladda det. men nu i vintras när det var 35- så var det dött (bilen står ute) men nu har vi stopat det i andrabilen och där fungerar det bra.

så inte behöver man vara så rädd för att batteriet ska dö om man alltid haft ström i de
Som jag har förstått det så tar batteriet skada om det är delvis urladdat en längre tid (om det isf är endast vid lägre temperaturer vet jag inte).
OM det är så och man av någon anledning delvis laddar ur batteriet så påverkas batteriets livslängd av hur snabbt det laddas upp igen. Om man t.ex har många strömförbrukare och man oftast kör korta sträckor tror jag att man förkortar batteriets livslängd om man inte laddar upp det efter någon större urladdning.

Som sagt, en teori.
2444ever skrev:Som jag har förstått det så tar batteriet skada om det är delvis urladdat en längre tid (om det isf är endast vid lägre temperaturer vet jag inte).
OM det är så och man av någon anledning delvis laddar ur batteriet så påverkas batteriets livslängd av hur snabbt det laddas upp igen. Om man t.ex har många strömförbrukare och man oftast kör korta sträckor tror jag att man förkortar batteriets livslängd om man inte laddar upp det efter någon större urladdning.

Som sagt, en teori.
Samma teori som jag lärt mig.

Hitta en länk Till en som jag tycker sammanfattat allt om bilbatterier bra.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=101900.0

Brukar själv med direkt ta loss batteri kabeln på batterier som bara används sporadiskt. Då håller dom länge för mig.

Med vänlig hälsning,
Andis

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]