- lör 21 apr 2012, 20:08
Nu är ju denna fråga egentligen felpostad. Här är frågor för v70N ( 00- ) ;)
Men principen är ju densamma....
Det är ingen enkel operation, men den är heller inte så extremt svår och inga särskilda verktyg krävs i alla fall.
Jag har bytt på en 850 en gång och det ser väl likadant ut på din då. Lagret sitter med 4st skruvar på baksidan. Lager och nav är en enda enhet och plockas alltså ut "bakvägen" genom att lossa dessa skruvar och knacka ur lagret ( kan sitta ordentligt fast / fastrostat i spindeln ).
För att lossa dessa skruvar måste drivaxeln ur navet. Kommer inte ihåg vad enklaste metoden är, men jag har för mig att det räcker med att man lossar spindelleden, eventuellt står så att styrstaget kommer ut, och bara vickar ut hela spindel så ploppar drivaxeln ut och man kommer då åt att lossa skruvarna. Sedan är det bara att vålda ur lagret och sedan i med det nya.
Drivaxeln ska förstås lossas också. Den sitter väl med typ en 27mm mutter. Detta bör du göra innan du lossar något annat för den sitter riktigt hårt. Får man plats plockar man ur den lilla kåpan i mitten av fälgen, kör in en hylsa och lossar medan bilen står på backen med växel i. Har man tillgång till någon som kan bromsa så fungerar det ju med borttagen fälg och upphissat också ;)
Ok och bromsskiva kan vara bra att ta bort också ;) I teorin skulle man kunna behålla dessa på, men de blir enklare om man plockar bort dem ;)