Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

En snabb olja relaterad fråga, är denna olja Länk okej att använda till min v70 -03 2.5T motor. Jag byter olja varje 1000 mil. Eller ska man kosta på några hundringar till för Castrol Edge FST ?

Ber om ursäkt till dem som retar sig på ytterligare en tråd om motorolja. :roll:
magnatec får du om du lämnar in den på volvo åf så den funkar utmärkt
Jag hoppas verkligen inte man får magnatec på Volvo? Det är ju ingen "riktig" syntetolja utan en förädlad mineralolja.
andreas_lofgren skrev:Jag hoppas verkligen inte man får magnatec på Volvo? Det är ju ingen "riktig" syntetolja utan en förädlad mineralolja.
Det är alla syntetoljor.
Nja, det skiljer på vilken bas de är baserade på även om båda kommer från råolja. Jag tänker inte försöka förklara detta på egen hand utan låter Mugge från Autopower göra det:

En del oljor som går under namnet syntetolja är sk. EHVI/VHVI (Extremely High Viscosity Index /Very High Viscosity Index) oljor, det är alltså högraffinerade mineraloljor. Raffineringsprocessen är dock så pass omfattande att det i en amerikansk domstol fastslogs att en EHVI/VHVI-olja är en syntetisk olja. (Mobil hade stämt Castrol för att de kallade sina EHVI/VHVI-oljor för syntetoljor.)

Vid tillverkning av dessa oljor används en basolja som i kemiska sammanhang internationellt kallas för TYPE III, vilket är en högrenad och hårt raffinerad basolja. Egenskaperna blir rätt bra men når inte riktigt upp till vad en äkta syntetolja klarar.

En äkta syntetisk basolja är av typen PAO (Polyalphaolefin), internationellt kallad TYPE IV olja. En PAO-olja tillverkar man genom att kolväteföreningar crackas/raffineras ner till korta HC-molekyker som man sedan sätter ihop till HC-kedjor av den längd man önskar. Detta gör att så gott som alla HC-kedjor i basoljan blir lika långa, vilket ger oljan de egenskaper man önskar. Dessutom är den inbördes balansen mellan korta (lättdunstade) och långa HC kedjor jämn (eftersom alla kedjor är lika långa). Detta gör att en PAO är mycket stabilare mot oljeförbrukning och håller sina egenskaper längre.

Förutom PAO finns även silikon och esterbaserade oljor som är rena syntetoljor men de är mindre vanliga inom bilindustrin.

Vill man ta reda på vilken oljegrupp en olja tillhör är det bara att begära ut produktsäkerhetsbladet (som de är skyldiga att tillhandahålla). Där står det i klartext om det är en äkta syntetolja (PAO) eller om det är en EHVI/VHVI. Står det inget så är det ingen PAO. PAO är dyrare än EHVI/VHVI att tillverka.

Som ni ser här är Magnatec en högraffinerad mineralolja, inte en äkta syntetolja: http://www.castrol.com/liveassets/bp_in ... sh_TDS.pdf
niborZ skrev:Hej på er.

En snabb olja relaterad fråga, är denna olja Länk okej att använda till min v70 -03 2.5T motor. Jag byter olja varje 1000 mil. Eller ska man kosta på några hundringar till för Castrol Edge FST ?
Ska man vara petig och vill ha en PAO-olja är det tydligen Edge som gäller då alltså? Eller Mobil 1.
Ngn som vet hur det är ställt med Biltemas Helsyntet?
Byter man var 1000 mil så gör den lilla kvalitetskillnaden nog ingen negativ effekt. Eller vad tror ni?

Som Vojje skrev så träffande i annan tråd:
Det är ändå rosten som tar [bilen] till slut. Eller ett kopplingsbyte. Eller att hela dataskiten lägger av. Men kamaxeln var fin, kan det stå på gravstenen
Kan köpa olja på Swedol, Granngården eller Biltema alla funkar bra och jag har under flera år använt Biltemas helsyntet (ryktas att det är Statoils helsyntet i dessa dunkar). Byter man med kortare intevall så är det ju bara bättre. Biltemas olja är faktiskt bra och jan använde denna till min hårt trimmade Saab 9-5 (som vi vet är oljekinkiga) kolvar och cylinderlopp var fina när jag öppnade motorn för att byta kolvar till Wössner.
ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska bl[…]