Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xotica
Hejsan!

Ngn av er som vet av ngn guide eller kan berätta hur jag ska gå tillväga för att byta de bakre bromsklossarna.

Tacksam för alla tips

//Xo
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Börja med att försöka bända isär oket så mycket du kan lite försiktigt. Sen sitter det två skruvar på baksidan som du lossar, så får du bort hela oket. När oket väl är loss och borta från skivan kommer du åt beläggen som i princip bara är att pilla dän från sina lägen, och sedan stoppa i nya. Kan vara lite trixigt just vid bytet men du ser hur man ska göra ;)
Användarvisningsbild
av Vojje
bensinskalle skrev:Börja med att försöka bända isär oket så mycket du kan lite försiktigt. Sen sitter det två skruvar på baksidan som du lossar, så får du bort hela oket. När oket väl är loss och borta från skivan kommer du åt beläggen som i princip bara är att pilla dän från sina lägen, och sedan stoppa i nya. Kan vara lite trixigt just vid bytet men du ser hur man ska göra ;)
"Skruvarna" är de s.k. glidpinnarna. Insex 7mm oftast. Viktigt att de blir ordentligt insmorda vid montering.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Vojje skrev:
bensinskalle skrev:Börja med att försöka bända isär oket så mycket du kan lite försiktigt. Sen sitter det två skruvar på baksidan som du lossar, så får du bort hela oket. När oket väl är loss och borta från skivan kommer du åt beläggen som i princip bara är att pilla dän från sina lägen, och sedan stoppa i nya. Kan vara lite trixigt just vid bytet men du ser hur man ska göra ;)
"Skruvarna" är de s.k. glidpinnarna. Insex 7mm oftast. Viktigt att de blir ordentligt insmorda vid montering.
Jag syftade på de två 14mm skruvarna på baksidan som håller oket i spindeln, men de du sa är ju väldigt viktigt de med ;)

Eller man kanske inte måste ha bort dom? Räcker de med att lossa insexskruvarna och dra av "bygeln"?

Ska själv byta bromsskivor och belägg imorrn :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Vojje
bensinskalle skrev:
Vojje skrev:
Jag syftade på de två 14mm skruvarna på baksidan som håller oket i spindeln, men de du sa är ju väldigt viktigt de med ;)

Eller man kanske inte måste ha bort dom? Räcker de med att lossa insexskruvarna och dra av "bygeln"?

Som du kommer att märka får du själva oket med kolven i handen när du plockat bort glidpinnarna. Mer än så behöver du ej skruva vid byte av belägg.
Rör ej de andra bultarna du syftar på. De ska egentligen endast användas en gång och ska vara applicerade med kemiskt gänglås vid montering, vilket de är när man köper nya på Volvo.

Fast nu ser jag att du ska byta skivorna också och det är söndag. Jag hoppas att du har lite gånglås hemma :D .
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Vojje skrev:
bensinskalle skrev:
Vojje skrev:

Som du kommer att märka får du själva oket med kolven i handen när du plockat bort glidpinnarna. Mer än så behöver du ej skruva vid byte av belägg.
Rör ej de andra bultarna du syftar på. De ska egentligen endast användas en gång och ska vara applicerade med kemiskt gänglås vid montering, vilket de är när man köper nya på Volvo.

Fast nu ser jag att du ska byta skivorna också och det är söndag. Jag hoppas att du har lite gånglås hemma :D .
Lag har loctite så de går nog.

Jag har haft bort dessa tidigare och dragit dit utan någon låsning eller så. Något säger mig att det bara är lite extra säkerhetstrams med kemisk låsning på skruvarna, men de kan väl vara bra så man minimerar risken att de släpper.... :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Vojje
Säkerhetstramset skulle möjligen vara att man bara ska använda bultarna en gång ( i vart fall på bilen ), men har man en bra hylsa och inte skadar sexkanten kan man väl fuska, på en söndag. De problem man får om man drar skallen rund vill jag knappt tänka på.
av putte62
Skall bara klotsar bytas rekommenderar jag att endast ta bort glidpinnarna och passa på att rengöra dessa. De kan ibland ha gummibeläggning som verkar vulkad på glidytan vet inte vad detta beror på. Använde till slut rakblad och svinto för att få dem rena. Är det någon som vet något annat sätt att få dem rena och om man skall använda något fett vid montering (och i så fall vilket, för att inte kemiskt skada gummit)?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
putte62 skrev:Skall bara klotsar bytas rekommenderar jag att endast ta bort glidpinnarna och passa på att rengöra dessa. De kan ibland ha gummibeläggning som verkar vulkad på glidytan vet inte vad detta beror på. Använde till slut rakblad och svinto för att få dem rena. Är det någon som vet något annat sätt att få dem rena och om man skall använda något fett vid montering (och i så fall vilket, för att inte kemiskt skada gummit)?
jag hade på vanligt hedligt hjullagerfett idag på min i alla fall. Hjullagerfett lär ju inte skada gummi för då lär packboxarna i hjullagren inte hålla så länge ;)

Jag hade inte något vulkat gummi på mina, bara torkade av dem och smorde in dem igen.
Säkerhetstramset skulle möjligen vara att man bara ska använda bultarna en gång ( i vart fall på bilen ), men har man en bra hylsa och inte skadar sexkanten kan man väl fuska, på en söndag. De problem man får om man drar skallen rund vill jag knappt tänka på.
Är de bara för skallens skull så är de väl skitsamma... Man runddrar ju inte en 13mm skalle bara sådär ;) Dom ska ju knappast sträckdras så det är någon risk för att de går av eller så... Jag stoppade i alla fall tillbaka mina med loctite , och de såg ut att ha varit urtagna förut också.

Synd bara att det dimpade ner ett lager snö, lagom när jag hade tänkt sätta på mina nya fina 18 tummare ;)
Användarvisningsbild
av Vojje
Med en värdelös 12-kantshylsa är det inga problem att runddra. Använd alltid hylsor med riktig 6-kant!!!
ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska bl[…]