Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raspon
Hej alla igen.Tvättade bilen i helgen och upptäckte en inte allt för glad syn.Längst ner på framskärmarna mot plasten vid stänkläppen och mot dörren har lacken släppt.Läste att fler har haft samma symtom på forumet.En del tror att det beror på att skyddstejpen inte har monterats.Jag har den monterad men det har släppt ändå.Var på lack o plåtverkstan på volvo i Umeå idag och visade upp bilen.Som väntat ville dom ej befatta sig med problemet sa bara att lackgarantin gäller i två år.Döm om min förvåning när han säger att det är rätt vanligt och att det är i Göteborg som dom ej vill befatta sig med problemet.Nu undrar jag om det är fler som som fått samma svar eller har ni fått det åtgärdat trots att bilen varit äldre än två år.Undrar vart volvons kvalitet tagit vägen har haft alltför många fel för att kunna kalla den premiumbil.V70n-01.Olav.(snart säljer jag skiten)
Användarvisningsbild
av G-kraft
Raspon skrev:Hej alla igen.Tvättade bilen i helgen och upptäckte en inte allt för glad syn.Längst ner på framskärmarna mot plasten vid stänkläppen och mot dörren har lacken släppt.Läste att fler har haft samma symtom på forumet.En del tror att det beror på att skyddstejpen inte har monterats.Jag har den monterad men det har släppt ändå.Var på lack o plåtverkstan på volvo i Umeå idag och visade upp bilen.Som väntat ville dom ej befatta sig med problemet sa bara att lackgarantin gäller i två år.Döm om min förvåning när han säger att det är rätt vanligt och att det är i Göteborg som dom ej vill befatta sig med problemet.Nu undrar jag om det är fler som som fått samma svar eller har ni fått det åtgärdat trots att bilen varit äldre än två år.Undrar vart volvons kvalitet tagit vägen har haft alltför många fel för att kunna kalla den premiumbil.V70n-01.Olav.(snart säljer jag skiten)
Kontakta konsument verket se om de kan hjälpa dig men din bil är ca 5 år gammal...så jag tror inte att de kommer åtgärda det...men har du tur och trevlig verkstad personal så kan det gå vägen....
av Raspon
Ska man acceptera lacksläpp efter fem år på en bil som är näst intill pedantskött.Jag hade inte sagt nåt om jag slarvat med underhåll och tvätt eller om jag haft stenskott som jag inte åtgärdat.Det ser nästan ut som på min svärfars merca.Den är ett år äldre men den skall åtgärdas nu före semestern.Jag hade en 745 i nästan tio år utan lacksläpp eller rost.Sen en 855 i två år då var den sju år gammal utan lacksläpp eller rost.Båda med betydligt mer mil på nacken.Vad jag undrar är det fler som har eller haft detta problem ska man inte tiga ner det det vinner bara volvo på.MVH Olav.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Raspon skrev:Ska man acceptera lacksläpp efter fem år på en bil som är näst intill pedantskött.Jag hade inte sagt nåt om jag slarvat med underhåll och tvätt eller om jag haft stenskott som jag inte åtgärdat.Det ser nästan ut som på min svärfars merca.Den är ett år äldre men den skall åtgärdas nu före semestern.Jag hade en 745 i nästan tio år utan lacksläpp eller rost.Sen en 855 i två år då var den sju år gammal utan lacksläpp eller rost.Båda med betydligt mer mil på nacken.Vad jag undrar är det fler som har eller haft detta problem ska man inte tiga ner det det vinner bara volvo på.MVH Olav.
Jag hade inte gett mig , utan hade gått vidare med detta...hade absolut inte accepterat detta
Användarvisningsbild
av Stoffe
Raspon skrev:Ska man acceptera lacksläpp efter fem år på en bil som är näst intill pedantskött.Jag hade inte sagt nåt om jag slarvat med underhåll och tvätt eller om jag haft stenskott som jag inte åtgärdat.Det ser nästan ut som på min svärfars merca.Den är ett år äldre men den skall åtgärdas nu före semestern.Jag hade en 745 i nästan tio år utan lacksläpp eller rost.Sen en 855 i två år då var den sju år gammal utan lacksläpp eller rost.Båda med betydligt mer mil på nacken.Vad jag undrar är det fler som har eller haft detta problem ska man inte tiga ner det det vinner bara volvo på.MVH Olav.

Haha förstår du inte? Det är inte meningen att bilarna ska hålla lika länge o bra som t.ex 740:n... Tjänar dom inga pengar på ju!!!
av Mikael G
Nu fattar jag inte riktigt, har bilarna rullat med eller utan stänkskydd? Dagens miljövänliga billacker är så spröda att det går jäklgt snabbt att blästra ner lacken under list om man inte använder stänkskydd och då är det ju inte märkligt att rosten kommer som ett brev på posten. Min -02 har rullat med stänkkydd och det finns inte antydan nåt liknande. Stänkskydd kanske inte alla tycker är så vackert men det är en av dom bästa investeringarna man kan göra på en bil som man är rädd om.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Haha förstår du inte? Det är inte meningen att bilarna ska hålla lika länge o bra som t.ex 740:n... Tjänar dom inga pengar på ju!!!

Ooo katten är det så det är!!??!!

Det är därför som jag fått byta krängningshämmarstag efter ett par år, spjällhus, bärarmar, spindelleder, bromsslangar.

Är det därför jag kikar på Saab, BMW, Audi, Toyota som alternativ till nästa bil?

Visst går bilen gott (V70N 2,4T -00) (förutom att den rycker vid omkörningar, någon magnetventil tror jag) men någon måtta på kvalitetsförsämringen får det väll vara.
Lacken har jag inte sett så mycket problem med ännu förutom listerna vid framrutan och vidare upp på taket.

Hade en 745 förut och det var tack vare den bilens kvalitet som det blev en ny V70 för 340.000 inklusive några tillvalspaket som borde varit standard.

mvh Roland (lite bränd i kanten)
av Tach
Håller med dig Ringhede, det luktar nästan skandal ...
av Raspon
Roligt att fler tycker som jag.Eller tråkigt egenligen eftersom det betyder att Volvo har stora kvalitetsproblem.Nu vet jag ju inte om lacksläpp är ett stort problem på Volvobilar.Men med tanke på vad verkstadskillen sa så tror jag det finns på fler bilar.Mikael G skrev att med stänkskydd reduceras risken för skador och ja jag monterade stänkskydd direkt jag köpte bilen.Det konstiga är att när jag tvättade bilen gången innan så syntes inga symtomer på lacksläpp.Det hade naturligtvis börjat under lacken då också men utåt syntes inget.Nä man blir bara less på bilen.Ser ut som den ena bakdämparen blivit nå knas med också då ena sidan är lägre och ett kluckande ljud låter ibland.(nivådämpare)Kvalitet är ett ord som volvo skulle vara förbjudna att andvända tillsvidare.Ska kolla mer om lacksläppet med någon högre upp.De ska inte slippa undan så lindrigt så länge jag har volvon kvar.MVH Olav
av Jannne39
Hej!
Har också en V70N 170hk -01 9000mil som jag köpte ny. Jag har samma problem som du uppger. Rosten växer bakom främre stänkskydden som på en gammal "japs" från 70-talet. Vet fler som har samma problem. När dom tagit bort skyddsremsan så har lacken följt med, fullt med rost under.

Formgjutna främre stänkskydd = ROST kommer förr eller senare, oavsett om du har skyddsremsa eller inte. Måla på lite rostskyddsfärg var det svar jag fick!!

Har även fått byta alla listerna som sitter under railsen. Nybilsgarantin hade utgått så jag fick punga ut med över 6 tusen för att äntligen få slippa grannarnas hånflin över "skitlisterna".

Jag har även nyligen fått byta bakre stötdämparna (nivåreglering) som blev som en cykelpump då man hade lite last. Enligt Volvo var det billigast att köpa hela satsen! Idioterna bytte bara dämparna och skickade med två sprillans fjädrar som ingick i satsen?? Kostnad nästan 10 tusen med jobbet! Skall åka in nu i veckan så de åtminstone får sätta in de nya fjädrarna jag var tvungen att köpa..

Under åren som gått så har jag även bytt det mesta i fram/bak-vagnen, spindelleder, krängningshämnare mm.

Min V70 är en grym besvikelse. Tur man har den gamla 745:an kvar, så man slipper se rosten..

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]