Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlRo
De senaste veckorna har jag tyckt att det uppstått ett missljud i motorn och de senaste dagarna har det blivit värre. Det knäpper och "krasar" och är ett allmänt lite vandrande missljud. Det verkar som det kommer från högersidan, där generatorn m.m. sitter. Då jag själv inte är någon expert, så skulle jag kunna tänka mig att det kanske är generatorn, men jag vet inte. Det låter betydlig mer när motorn är kall och det försvinner nästan när motorn varvas upp till 1500 varv. Det låter alltså som värst på tomgång. Nu blir man ju nojig, då man ska åka långt med bilen i jul, och man vill ju inte stå längs vägen med motorhaveri. Vad kan det vara, och är det "farligt" att köra med (tillsvidare) det är ju inte säkert man kan få detta fixat innan julhelgen?

Någon som har några teorier?
Med din beskrivning kan det vara precis vad som hellst. Då du inte är en expert så misstänker jag att du menar att du är mkt okunnig om bilar.
Konstiga ljud ska man alltid ta på allvar.
Att få in bilen till Volvo innan jul? Nja. Har du tur så blir det innan Påsk.
Är jag osäker på min bil så brukar jag leta upp Hassans Pizza & Kebab & Cykelcervice & Bilmek.
Ok. En liten överdrift där kanske. Men just de minder, obundna verkstäderna är bra om man vill ha snabba råd. Hjälp kan ta längre tid om det inte är ett snabbjobb. Kompetensen är lite skiftande. Men ofta så är det duktiga mekar som tröttnat på att vara oljebytare på större firmor som öppnat eget.
Leta upp en sådan o be dem iaf att lyssna på din bil.
av CarlRo
Jag vill inte kalla mig för "mycket okunnig", men jag kanske inte byter t.ex. en generator själv om jag inte måste. Ljudet kommer (som jag skrev) onekligen från området där bl.a. generatorn sitter och med min någorlunda förklarande text borde en hyfsat duktig hemmamekaniker ha några kvalificerade gissningar. Så jag tycker inte min beskrivning av felet innebär att det kan vara vad som helst.
CarlRo skrev:Jag vill inte kalla mig för "mycket okunnig", men jag kanske inte byter t.ex. en generator själv om jag inte måste. Ljudet kommer (som jag skrev) onekligen från området där bl.a. generatorn sitter och med min någorlunda förklarande text borde en hyfsat duktig hemmamekaniker ha några kvalificerade gissningar. Så jag tycker inte min beskrivning av felet innebär att det kan vara vad som helst.
Verkar som om du tog mitt svar på fel sätt.
Börjar om då.
Om du nu ska följa råden här på forumet o testa sak för sak som du kommer få tips om så riskerar du att inte ha lokaliserat ljudet innan jul av den enkla anledningen att jul är om en vecka. Då du är orolig att bli stående utmed vägen så borde du ändå lyda mitt råd o be en mek att lokalisera ljuden.
Förmodligen är det bara att köra. Men dumt o ta en långtur med en bil som har oidentifierade missljud.
Fred på jorden?
Användarvisningsbild
av Erico
Haka av multiremmen (55ans torx tror jag) och snurra generator, ac-kompressor, servopump och spännrulle för hand så bör du höra/känna vad som felar. Går även att hälla lite vatten på remmen under tomgång, om det då tystnar brukar det vara remmen som skaver.
av CarlRo
Bilen har gått 12500 mil, och det blir ingen skillnad om jag stänger av AC:n. Ska testa det där med hett vatten först, och givetvis försöka hitta en mek som åtminstone kan lyssna på missljudet. I detta läge är det mest en fråga om jag vågar köra med missljudet längre sträckor (det har ju som sagt blivit värre), då det kan vara svårt att få det åtgärdat på verkstad innan julhelgerna. Ljudet är lite "vandrande" (kommer och går) och det låter nästan som ett tröskverk och det knäpper och knakar lite också, men det blir inte värre vid gaspådrag, snarare bättre. När motorn är varm så är oljudet också lite lägre, fast det försvinner inte.
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]