Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det börjar bli dags att byta batteri i våran 2004 V70 Bifuel. Det som sitter där har gjort det sedan bilen tillverkades, det har funkat utmärkt och aldrig gett upphov till startproblem, men jag anar att sådana kommer när utetempen sjunker om jag inte byter nu. Men 7½ år är ju inte så dåligt... ;-)

Batteriet som sitter där står det Volvo på. Kvaliteten kan man ju inte klaga på, tar gärna samma igen. Men Volvo gör dem ju knappast själva, är leverantören fortfarande samma?

Kanske Varta D21 som blev "bäst i test" är lika bra? Det kanske är Varta som gör Volvo-batterierna?

Något jätteproblem är det ju inte, men det kunde vara kul med några tips i frågan "vilken är bäst?" som ju Gösta Ekman odödliggjort ;-) Och jag anser det värt några hundralappar mer om jag kan starta direkt och slipper strula med bogsering eller kablar i det skånska vintereländet -som ju numera plägar hålla norrlandsklass... Vad säger ni?
Montera motorvärmare och komplettera med en batteri-boost. Då är du garderad :P .

Vad gäller volvobatteri varierar väl kvaliteten. Det finns exempel på 3 år gamla batteri ( 2008 ) som lagt av "som en blixt från klar himmel".

Oförklarligt och plötsligt efter att bilen stått några timmar, utan förvarning.

Jag tror också att det är Varta som tillverkar volvobatterier, men de kan ha bytt leverantör till Biltema ( se historian ovan ) :lol: .
Ja att det kommer sakta smygande.
Vet om att det är lite halvkasst mitt batteri, det orkar inte alls med köldknäpparna ned mot -20c. Då får datorerna frispel, eller rättare sagt REM.
Nyladdat, efter körning, spänning ca 12,7volt.
Runt nollan mätte jag vilospänningen till 11,9 Volt.
Så nu letar jag efter ett bra batteri, har fått tips om Biltemas AGM batteri.
Ska nog testa det. Kan ju inte vara sämre än det jag har.
Det blir 850A och 95Ah i så fall.
Mitt är nuvarande är ifrån 2007 och har under 2 vintrar gett mig en bogsering till Volvoverkstaden.
Måste man vidta några speciella åtgärder för att byta batteri?

Har för mig att jag sett en tråd om att man måste göra någon slags omprogrammering om spänningen varit bruten...
Nej det måste du inte göra. Ställa om klockan och radiokanalerna möjligtvis. Biltemas batterier är faktiskt riktigt bra. Om man två gånger per år kollar att batterivattnet är över cellerna och laddar det med en bra laddare håller batteriet bra. Mitt batteri till min V70D5 är nu 8 år och inte vid den kallaste väderlek strular det med batteriet.
Larzan skrev:Ja att det kommer sakta smygande.
Vet om att det är lite halvkasst mitt batteri, det orkar inte alls med köldknäpparna ned mot -20c. Då får datorerna frispel, eller rättare sagt REM.
Nyladdat, efter körning, spänning ca 12,7volt.
Runt nollan mätte jag vilospänningen till 11,9 Volt.
Så nu letar jag efter ett bra batteri, har fått tips om Biltemas AGM batteri.
Ska nog testa det. Kan ju inte vara sämre än det jag har.
Det blir 850A och 95Ah i så fall.
Mitt är nuvarande är ifrån 2007 och har under 2 vintrar gett mig en bogsering till Volvoverkstaden.
Det blev ett sådant. Passar rakt av. T.o.m. Avluftningsslangens mynning passar. 95ah och 850A bör räcka. Nu återstår frågan hur länge man måste ladda innan batteriet är fullt. Ska köra en halvtimme och sedan sätta i laddaren över natten.
Senast redigerad av 1 Larzan, redigerad totalt 0 gånger.
Använd intelligent laddare som 'CTEK' och inte den gamla plåtladdaren från anno 1970 då den gör sig bäst i elektronikåtervinningen numera.

Man tar heller inte bort några korkar/lock över cellerna när man laddar med modern laddare då de aldrig laddar så hårt att det börja bubbla mer än enstaka bubblor i bästa fall. Även med gamla laddare så skulle locken sitta kvar för att förhindra skräp ramla ned samt att locken var bra vätskeavskiljare så att inget syra stänkte ut när det bubblade av (över)laddning.

Man får aldrig någonsin öppna några lock på underhållsfria/AGM-batterier - om man gör det ändå så förstör batteriet när luftens syre kommer in till cellerna.

dom gamla laddarna kunde man använda som stödladdare under några timmar eller under bevakning och kopplades bort så fort det började bubbla i batteriet - en bortglömd inkopplad sådan laddare till ett batteri kan totalhaverera batteriet inom några få dagar...
Har också batteri från när bilen var ny och funderar på att byta, vet iofs inte riktigt vad det är för storlek på det nuvarande men har kikat på Global 57285, 70ah och 650CCA är specarna för det och kostar 1599:-. Nån som har erfarenhet av det, är Mekonomen som säljer Global för övrigt.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]