Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rolass
Skulle vilja veta hur man kan testa att kylfläkten/stydonet är ok. Jag har följande problem kylfäkten går inte , inte heller kylkompressorn. Har felsökt klimatanläggning på V70 årsmodell 03 , Motor B5244S som inte redovisar några felkoder. Spänning +12 v finns fram till fläktmotorn på vit kabel. Tacksam för tips hur man går vidare .
Rolass
av Totte_T6
rolass skrev:Skulle vilja veta hur man kan testa att kylfläkten/stydonet är ok. Jag har följande problem kylfäkten går inte , inte heller kylkompressorn. Har felsökt klimatanläggning på V70 årsmodell 03 , Motor B5244S som inte redovisar några felkoder. Spänning +12 v finns fram till fläktmotorn på vit kabel. Tacksam för tips hur man går vidare .
Rolass

Signalen kommer från motorstyrenheten ECM, verkar vara av "öppen kollektor" typ av signal dvs,
styrenheten jordar signalen som finns på Violett kabel (Stift 4), checka att du har 12v framme vid röda (Stift 2)
och svarta (Stift 1)kablarna, plug-in kontakt framme vid själva styrenh.för fläkten (aluminium klumpen)

Ej aktiverad: U=Ubat Aktiverad: U=Ulåg enligt Vadis

Är man lite chicken så anv.man en glödlampa på 5-10W i serie med test sladden, så man inte pajar någe medans man
fumlar runt med sladdarna....

Lycka till!
av rolass
Jättetack för svar och info. På vit, svart efter aluminumboxen finns + 12 v . På lila finns +12 mätt i kontaktstycket före aluminumboxen. Jag tror att problemet är att det inte sker ngn jordning. Om jag fattat dig rätt så sker jordningen i Motorstyrenheten eller sker det i aluninumboxen vid fläktmotorn ?
mvh/R
av Totte_T6
rolass skrev:Jättetack för svar och info. På vit, svart efter aluminumboxen finns + 12 v . På lila finns +12 mätt i kontaktstycket före aluminumboxen. Jag tror att problemet är att det inte sker ngn jordning. Om jag fattat dig rätt så sker jordningen i Motorstyrenheten eller sker det i aluninumboxen vid fläktmotorn ?
mvh/R

Det sker i motorstyrenheten, en transistor utgång som jordar/drar ner 12v spänningen på Violetta kabeln
och då skall fläktmotorn aktiveras....var noga med att koppla till jord inte till +12v för då riskerar du bränna
motorstyrenheten om den ger signal samtidigt som du "fibblar runt"

det var därför jag rek. en lampa eller ett motstånd på 10-15ohm i serie med test sladden som en billig försäkring!
av rolass
Tack för svar. Tack också för rådet om lampa i serie på testsladden, ska bektas !

Dock är jag oklar över var/hur jag ska koppla jordanslutningen . Jag har inte vågat röra något i Motorstyrenheten.

I Aluminumboxen finns väl ett relä som ska "jorda" eller ? ( Jag drar den slutsatsen eftersom det finns en grov svart kabel som sitter i det stora kontaktstycket och som går ner till Aluminumboxen )

Tacksam för synpunkter
Mvh/R
av Totte_T6
rolass skrev:Tack för svar. Tack också för rådet om lampa i serie på testsladden, ska bektas !
En billig försäkring som sagt :D

rolass skrev: Dock är jag oklar över var/hur jag ska koppla jordanslutningen . Jag har inte vågat röra något i Motorstyrenheten.
du behöver inte röra den överhuvudtaget, se nedanför !
rolass skrev: I Aluminumboxen finns väl ett relä som ska "jorda" eller ? ( Jag drar den slutsatsen eftersom det finns en grov svart kabel som sitter i det stora kontaktstycket och som går ner till Aluminumboxen )
Aluminiumboxen har transistor-relä i sig som har en intern sk "pull up" motstånd i sig det är därför
du har +12v på violetta kabeln, du kan jorda mot den grova svarta kabeln om du kommer åt
eller på chassi jordningar som finns på sidorna i motorrummet = lätt att komma åt!

Friskt kopplat hälften brunnet brukar man ju säga!
av rolass
Hej
Tack för info. Har kopplat från violetta kabelns kontaktstycke till jord via voltmeter och en 5W lampa i serie. ( Tyvärr bara ca 3 ohm, men det kanske räcker ) Resultatet blev att fläkvingarna först rörde sig lite motvilligt någon sekund för att sedan stanna. Voltmetern visade 13-14 volt. Försökte sedan bända upp reläboxen (aluminumlådan) men misslyckades. Är det troligt att det är något galet med relät i aluminium boxen . Är det läge att byta hela fläktenheten eller "bara reläboxen "
Mvh/R
av Totte_T6
rolass skrev:Hej
Tack för info. Har kopplat från violetta kabelns kontaktstycke till jord via voltmeter och en 5W lampa i serie. ( Tyvärr bara ca 3 ohm, men det kanske räcker ) Resultatet blev att fläkvingarna först rörde sig lite motvilligt någon sekund för att sedan stanna. Voltmetern visade 13-14 volt. Försökte sedan bända upp reläboxen (aluminumlådan) men misslyckades. Är det troligt att det är något galet med relät i aluminium boxen . Är det läge att byta hela fläktenheten eller "bara reläboxen "
Mvh/R
Ok det verkar lovande, tyvärr vet jag inte vilken drivström som krävs för att styra ut styr-boxen helt,
när du mäter medintrument på en lampa så är resistansen låg men så fort det börjar flyta lite ström
som gör att det börjar glöda i lampan så ökar resistansen snabbt! (ca:35-40ohm för en 12v 5w lampa)
därav den eftersökta strömbegränsningen :)

Tändes/glöder lampan när du anslöt den och fläkten började röra på sig, i så fall ta en 10-20w lampa i stället för att
få mer "knuff" till styr-boxen så att den interna transistorn blir fullt utstyrd.

Om du har 4 händer? så kan du mäta spänningen över lampan när du testar!
du bör inte får mer än 0,7-2v (som är normalt för en transistor utgång i ECM boxen)

Jag vet att volvo bytte ut en serie fläktar som det var fabr.fel på, det är bytt på min vid en normal service
för mååånga år sen 2003/2004 om jag minns rätt...

så visst kan din fläktmotor eller box vara defekt det vet du efter testen.
Har för mig att dessa endast säljs som komplett enhet...

Lycka till med fortsatta testen!
av rolass
Hej Igen. Tack för bra råd och tips.
Har provart med 40W lampa, (Hade tyvärr ingen 10W tillgänglig ) men med samma resultat. Fläkten gör ett startförsök för att sedan stanna. Spänning 12,7 V med lampan i serie. Lampan glöder inte. Spänning mätt över lampan är väldigt konstig men på instrumentet står 1,6 mV !

Om jag "duttar" med jordledingen kan jag få fläkten att starta för att i nästa sekund stoppa. Det här kan jag göra vid ett par tillfällen sedan får jag vänta och då kan manövern upprepas . Undrar om det är relät som värms upp och blir obrukbart för att sedan när det svalnat kan arbeta igen. Fläkten kan alltså fås att gå mycket intermittent och endast i korta intervaller på 1- 2 sekunder genom ansluta respektive bryta jordkontakten.
På skroten finns motsvarande fläkt för ca 800 -1000 kr + frakt . Kanske värt att testa .
Hälsn/R
av Totte_T6
rolass skrev:Hej Igen. Tack för bra råd och tips.
Har provart med 40W lampa, (Hade tyvärr ingen 10W tillgänglig ) men med samma resultat. Fläkten gör ett startförsök för att sedan stanna. Spänning 12,7 V med lampan i serie. Lampan glöder inte. Spänning mätt över lampan är väldigt konstig men på instrumentet står 1,6 mV !
Det är säkert rimligt, den verkar vara lättstyrd, x antal mA för att aktivera fläkten!
bra o veta när min fläkt rasar :)
rolass skrev: Om jag "duttar" med jordledingen kan jag få fläkten att starta för att i nästa sekund stoppa. Det här kan jag göra vid ett par tillfällen sedan får jag vänta och då kan manövern upprepas . Undrar om det är relät som värms upp och blir obrukbart för att sedan när det svalnat kan arbeta igen. Fläkten kan alltså fås att gå mycket intermittent och endast i korta intervaller på 1- 2 sekunder genom ansluta respektive bryta jordkontakten.
På skroten finns motsvarande fläkt för ca 800 -1000 kr + frakt . Kanske värt att testa .
Hälsn/R
Det är nog den inbyggda strömbegränsningen i "alu-burken"som slår ifrån strömmen till fläkten, det verkar som
om din fläktmotor har kastat in handuken...dags att byta skulle jag tro!
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]