Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av G-kraft
Raggz skrev:Vad kostar en sådan inmontering. Bara då till motorn.
Har för mej att man sparar lite på motorn och bensin

http://acctest.semcon.se/sv-SE/P2X/clim ... 249439.htm
Det man sparar kanske är mest vid start av bilen då den stått stilla ett par timmar, annars gör den inte det...och jag tror inte det är såå mycket i skillnad...men det är bra att ha...om man bor lite norrut...

Priset får du nog vända dig till volvo,,,,men tror inte det blir billigt..
Användarvisningsbild
av Jensen
Motorvärmare inkl kupekontakt brukar kosta ca 4000kr monterat oklart.
Användarvisningsbild
av Loner
ge_219 skrev: Det man sparar kanske är mest vid start av bilen då den stått stilla ett par timmar, annars gör den inte det...och jag tror inte det är såå mycket i skillnad...men det är bra att ha...om man bor lite norrut...
Ojå, det är en ganska markant skillnad på förbrukning om man har värmare eller ej, sen är det ju skönt med en snabbare uppvärming av hela bilen så man slipper sitta o huttra.

Sen blir motorn gladare om den inte behöver startas i minusgrader.

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
Motoroljan försämras snabt när man gör starter med motorn kallaren än 50 grader. med morot värmare minskar man ju tiden då motorn är kallaren än 50 grader så det måste vara bra + att miljän mår bättre av det då avgasreningen snabbare blir "fullständig"
Användarvisningsbild
av G-kraft
Loner skrev:
ge_219 skrev: Det man sparar kanske är mest vid start av bilen då den stått stilla ett par timmar, annars gör den inte det...och jag tror inte det är såå mycket i skillnad...men det är bra att ha...om man bor lite norrut...
Ojå, det är en ganska markant skillnad på förbrukning om man har värmare eller ej, sen är det ju skönt med en snabbare uppvärming av hela bilen så man slipper sitta o huttra.

Sen blir motorn gladare om den inte behöver startas i minusgrader.

/L
sjävklart är det skönare när man kommer till en varm bil en kall morgon samt att motorn mår bättre om den startas varm, men har hört från en del att just starten efter ett par timmars stillstående ska inte bruka så mycket mer i bensin än en varm, den förbrukar men inte så stor i skillnad om man inte adderrar dagarna :D ,..,.men den förbrukar mer om du kör den kall än varm, det håller jag med om, men jag brukar alltid vänta ca 2 min efter start av bilen innan jag kör...oavsett om det är varmt eller kall ute....( måste alltid värma upp innan man springer, spelar fotboll m.m) samma sak tycker jag om start, måste värma bilen lite innan du tar ut den på en sväng....
av Micke A-son
Satte i motorvärmare m kupéuttag på Bilia i Segeltorp.
Fick pröjsa 4500 kr.

"S60 T5 -01"
Användarvisningsbild
av Raggz
Det är värt att kolla lite vad olika volvoverkstäder tar för att göra ett jobb. Har ringt några stycken och dyrast var volvobil i Torslanda (bara för volvoanställda) 4795 kr.. och billigaste var Bilia i Kungsbacka 3149 kr.
Hur kan det skillja så mycket på olika volvoverkstäder.
Har en tanke att volvobil i Torslanda nästan bara har tjänstebilar som kunder, då dom kan ta ut en högre timkostnad....
av Arne
Är man lite händig så är det klart billigast att köpa grejorna och montera det själv, då sparar man en rejäl slant. De två vanligaste förekommande fabrikaten är DEFA & Calix, som finns i välsorterade tillbehörsfirmor. Om man nu inte vill handla det på Volvo, det lönar sig ofta att ringa och höra efter priserna.
Byta spridare

De höll sig inte till överenskommelsen o[…]

Varifrån tar du ström till USB laddar[…]

Frihjulet går väldigt trögt Man[…]

Reparera Garo motorvärmare

Vill bara tacka för ditt tips. Nu har jag s[…]