Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanT5
Hej jag har en v70 -06 som jag har fått problem med.
Jag misstänker själv sensorn för kupen.
vid max kyla så kyler den som den ska men slår ja på 17 grader så kommer det bara värme så varmt bilen klarar med direkt ja vrider på max kyla så kyler den igen.
Kan det vara sensorn som spökar eller är det något annat som gör detta?
Användarvisningsbild
av StefanT5
Har nu kollat och fläkten går inte alls.
Sen sticker det ut ett litet koppar ben ur spjället vid tempsensorn så vet inte om det är trasigt då?
Fläkten där inne styrs den av termistorn som sitter där inne?
av Tartryffel
StefanT5 skrev:Har nu kollat och fläkten går inte alls.
Sen sticker det ut ett litet koppar ben ur spjället vid tempsensorn så vet inte om det är trasigt då?
Fläkten där inne styrs den av termistorn som sitter där inne?
Japp. Det ska inte sticka ut. Termistorn finns inte som originaldel men den finns för typ 15 kr på ELFA.
Sparade den här texten från en tråd en gång i världen just för att jag tänkte att någon säkert råkar ut för problemet. Det blev du :)
Köpte 60-279-32 på Elfa, vilket är det enda NTC-motstånd på ELFA som visuellt ser lika liten ut som den jag hade sönder. Den är på 10 kohm vid 25 Celsius och kostade bara 15 kr ink moms, trots att den har hög precission! Fabrikat Mitsubishi. Dess anslutningstrådar (polyuretanöverdragna) är dock betydligt tunnare än originalsensorn, och man måste vara mycket försiktig när man skrapar av isoleringen utan att ha av de tunna trådarna. Att det funkar bra med detta motstånd innebär förstås inte att det är den helt korrekta komponenten. Jag var t.o.m fysiskt på Bilia och snackade med en snäll bilmek som försökte leta i systemen, men han kunde inte få tag på några uppgifter eftersom de byter bara hela enheter, dvs hela CCM-enheten eller den lilla fläkten som sitter där.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Tack.
Men panelen när man tar ur den så prata ja med volvo för fläkten har gått sönder med.
De sa att man ska va försiktig när man tar ur panelen för det va något med reglagena.
Gjorde man fel så sluta de att fungera och då fick man byta hela panelen för 6000 kr.
Vet du något om det?
av Tartryffel
Det finns ett fåtal (verkligen fåtal) vars CCM (Climate Control Module) stendött efter att de lossat den. Men det har inte berott på att de gjort sönder något, bilen har helt enkelt inte fått kontakt med den efter att den kopplats in igen.
Extremt liten risk att det händer.

Byt fläkten och köp motståndet, sen funkar det.
Användarvisningsbild
av StefanT5
De som var lite kul för prata med volvo och fläkten kosta 1000 kr då var det en enhet med temp givaren med.
Men de bilder ja sett så är ju fläkten en enhet och tempgivaren en.
Ska kolla lite mer angående att ta isär för det måste ju vara något man gör när inte bilen får kontakt med CCM efter montage ju.
av Fred
Jag tror att det är väldigt ovanligt att fläkten går sönder. Konstruktionen är extremt enkel så det finns inte så mycket som kan gå sönder. Testa att plocka isär fläkten och göra rent den ordentligt, det finns info på forumet om hur du gör det. Du ska se att den är full med damm och annat skräp vilket gör att den inte kan snurra.

Sen byter du sensorn så ska du se att du sparat alla tusenlappar.

Det är ingen idé att du frågar på "Volvo", de lagar aldrig något, de byter bara...och du betalar.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Ja de ville byta hela enheten.
De sa att det som sticker ut ur gallret kommer från fläkten att det är vanligt att när fläkten går sönder så skickar den ut delar så det har sönder sensorn med.
Men ska köpa mig sensorn och sen plocka isär.
Hoppas allt fungerar med enheten sen bara.

Jag tänker att det senare alternativet betyde[…]

Premiär för att dra husvagn. Fick l&arin[…]

Jag har också ett vanligt 16A trefasuttag i […]

Gör det XC70 till en ynklig bil? Hela bile[…]