Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Strax före service fick jag meddelande "bromsfel stanna snarast".
Samtidigt försvann hastighetsmätare och trippmätare.
Vid service gjorde Volvo en felkodsundersökning, den visar:

"CCM-DD12 stolvärme vänster ingen kommunikation"
"CCM-DD30 stolvärme höger ingen kommunikation"
"CEM-1A5F kommunikation med BCM styrenhet signal saknas"
"CEM-8F12 CEM ljusviddsreglering för låg signal"
"ECM-940F bromspedalgivare felaktig signal"
"ECM-A01F hastighetsmätare felaktig signal"

Volvo sa åt mig att BCM styrenheten måste bytas
Jag köpte en begagnad och bytte den själv, när Volvo kopplade datorn mot den fungerade den inte.
De sa att den också var trasig så jag ordnade ytterligare en begagnad, när inte den heller fungerar misstänker mekanikern ett elfel.
När de mätte ingående strömmen till BCM styrenheten fick de bara 19mv.
Så nu vet de inte var felet sitter.

Har också fått meddelande "sotfilter fullt se manual"

Är det någon som har varit med om något liknande och har någon idé?
Tror de råder nån form av misförstån här.
Menar du att man har felsökt i flera dagar uten att hitta felet? eller har du lämnat in bilen på mjukvaru nedladdning, o meken vill att du bokar tid för felsökning ?

Om du inte har ström in till BCM styrenheten, så är det bara att mäta var stömen försvinner. Det kan inte bli enklare (svårt är det när felen inte är premanenta)
Du måste ha et kopplings schema för att se var du ska mäta.
Tack för att du svarar :D

Nä, jag tror inte att det är nåt missförstånd,
felsökningen gjorde de när den var inne för årlig service pga att jag sa att jag fått meddelande om bromsfel och att hastighetsmätare o trippmätare försvann..Då sa de att BCM-enheten var trasig, enligt felsök.

Efter att jag själv skruvat dit ny BCM-enhet så lämnade jag bilen till Volvo för mjukvarunedladdning (tror jag det är) för att "få bilen att förstå att det är en annan BCM-enhet".
Datorn hittade inte på enheten så de monterade dit en annan som inte heller hittades av deras dator...

De har haft bilen sedan i fredags, men jag vet inte hur lång tid de har arbetat med den.
Det har inte varit tal om nån ny felsökning, utan de ska ta reda på varför BCM inte hittas, om det beror på att det inte finns ström till den. Men för att ta reda på det behövs säkert felsökning.

Enligt Volvo går det inte tillräckligt mycket ström till BCM, endast 19 millivolt, troligtvis från CEM, om jag förstod meken rätt.
Jag antar att de gör de felsökningar som behövs för att hitta felet ??:-/ Stackars plånbok!

Har pratat med dem och de tror inte att CEM är trasig, tack för det...

Jag tycker också att det inte kan vara så svårt att mäta var strömmen "tar slut" på väg till BCM, och felen är permanenta :(
Har du nåt tips på vad jag kan göra, eller kanske föreslå till meken :-O)

Ska tillägga samtidigt som bromsfelet uppkom blev det riktigt svårt att få i femmans växel, (upplever lite problem med sexan också).

De har felsökt växellådan och säger att solenoiden är trasig och ska bytas.
Jag tror att alla dessa fel har att göra med ett och samma fel, som egentligen började med bromsfel-meddelande.

Kan du hjälpa mig att reda ut denna soppa?
Från elcentralen i motorrummet matar säkring nr 1 (30A) +12V via röd/vit kabel till BCM-enhetens kontaktstycke pol 1 och säkring nr 2 (30A) +12V via röd kabel till BCM-enhetens kontaktstycke pol 32. Vid mätning på dessa anslutningar ska 12V spänning finnas på varje.
BCM-enhetens kontaktstycke polerna 16 och 47 är anslutna till chassiejord via varsin brun/svart kabel som går ihop till en brun/svart kabel via skarvpunkt i kabelstammen och är ansluten till chassie i jordanslutning intill vänster fjäderbenstorn.
Om felet verkligen är att BCM inte får matningsspänning borde det ju vara ganska enkelt att felsöka. Bara att kolla säkringarna och de korta kablarna mellan elcentralen och BCM samt jordningsanslutningarna. Jag tror din mek menar att någon annan spänning saknas. Kanske menar meken att CAN-bus på polerna 15 (grön kabel) och pol 11 (vit kabel) i BCM-enhetens kontaktstycke inte har rätt signalnivå?
Det är inte lätt att felsöka. Om BCM har korrekt matning och problemen kvarstår har jag några kommentarer till som kanske kan vara till hjälp i felsökningen.
JanPersson skrev: "CCM-DD12 stolvärme vänster ingen kommunikation"
"CCM-DD30 stolvärme höger ingen kommunikation"
"CEM-1A5F kommunikation med BCM styrenhet signal saknas"
"CEM-8F12 CEM ljusviddsreglering för låg signal"
"ECM-940F bromspedalgivare felaktig signal"
"ECM-A01F hastighetsmätare felaktig signal"
Stolsvärmen styrs av SHM Seat heating module (2 st) via LIN nätverk från CCM Climate control module som kommunicerar med CEM via låghastighets CAN-bus. Fungerar stolsvärmen trots felkoderna? Borde inte ha samband med BCM. CCM kommunicerar med CEM via låghastighets CAN-bus, samma som DIM Driver information module (Instrumenten).

Signalen från bromspedalgivaren (OBS, ej samma som för bromsljusen) är kopplad till BCM som behandlar signalen. Hastighetssignalen tror jag beräknas från hjulsensorerna fram för ABS som är kopplade till BCM som behandlar signalen. Gemensam nämnare för de två sista felkoderna samt "kommunikation med BCM styrenhet signal saknas" och kanske även "bromsfel stanna snarast" är BCM som kommunicerar med CEM via höghastighets CAN-bus. Här är även kommunikation med ECM Engine control module.
JanPersson skrev: Ska tillägga samtidigt som bromsfelet uppkom blev det riktigt svårt att få i femmans växel, (upplever lite problem med sexan också).

De har felsökt växellådan och säger att solenoiden är trasig och ska bytas.
Solenoiden styrs av hastighetssignalen via CEM (antar att du har manuell) och förhindrar att backväxeln kan läggas i om hastigheten framåt är för hög. Om mitt antagande om hur hastighetssignalen beräknas är rätt kan BCM vara inblandad även för detta fel. Inte självklart att solenoiden är trasig.

Det känns som att höghastighets CAN-bus mellan BCM, ECM och CEM är gemensam nämnare för flera av felen. Felkoderna för stolsvärmen är nog ett separat problem tror jag.

Hoppas det reder ut sig.
Käns som det bara blir fel om man försöker gissa vad du menar , som mekanikenr föklarat i enklare verson till dig. Blir lite som gissningsleken, inget kommer ut rätt i slutändn.

Har dom haft bilen flera dagar, så är det nog inte så att bara en plus matning saknas.
CarMan skrev:Käns som det bara blir fel om man försöker gissa vad du menar , som mekanikenr föklarat i enklare verson till dig. Blir lite som gissningsleken, inget kommer ut rätt i slutändn.

Har dom haft bilen flera dagar, så är det nog inte så att bara en plus matning saknas.
I tidigare inlägg beskrev jag för info hur 12V matningen till BCM är kopplad eftersom detta kan ju troligen trådskaparen enkelt själv kolla. Jag tror också att meken redan kollat detta och att det är någon annan spänning som saknas. När jag läste "Enligt Volvo går det inte tillräckligt mycket ström till BCM, endast 19 millivolt, troligtvis från CEM, om jag förstod meken rätt" så tänkte jag på ev. CAN-busproblem mellan CEM och BCM. Trådskaparen skrev även att "...de ska ta reda på varför BCM inte hittas" vilket också tyder på någon form av kommunikationsproblem (CAN-bus?) om mjukvaran är rätt eller att det är något problem med BCM. Jag försökte bara påvisa att de flesta felbeskrivningarna har BCM gemensamt, hoppas det inte blev för mycket text. Jag tror att meken fixar detta som kan felsöka i den aktuella bilen.
Volvo kollade strömmen och märkte att det var alldeles för lite från CEM till BCM, de kopplade en annan strömkälla till BCM och då fungerade det (om jag förstod rätt). Nu har det fixat till det och jag får ha bilen hemma över helgen för att se hur det funkar. Hastighetsmätare och trippmätare funkar, inga felmeddelanden om ABS eller sotfilter (vet ju i och för sig inte om de har gjort rent det), växellådan är som den ska med femma och allt :D Blev dock lite orolig när jag skulle starta efter tankning - då fick jag felmeddelande om att antispinn, eller antisladd, var tillfälligt avstängd ??:-/
Startade om bilen men meddelandet fanns kvar, tryckte in dstc-knappen för att stänga av den och sedan tryckte jag på den igen, efter en liten stund var meddelandet borta, och har inte kommit tillbaka :P
Nu håller jag alla tummar jag har på att bilen ska fungera som det är tänkt, den har ju alltid varit så pålitlig :D
Tack för alla råd och tips jag fått av er här på forumet, jag kan inte något om el i bilen men ni har faktiskt rett ut många frågetecken och pedagogiskt förklarat hur det hänger ihop och vad det kan vara för fel och vad man kan göra åt det. Jag har pratat med meken och faktiskt förstått vad de har menat och kunnat ställa relevanta frågor till dem tack vare er som kan detta med krångliga bilar.

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]