Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Whisky
Botten är nådd... botten är passerad! :*O/

Efter att ha bråkat om felmeddelandet "Emmissioner. Service erfordras" med Volvo kom saken till sin lösning idag...
Jag har tidigare skruvat upp alla tändspolar bara för att konstatera att där varit torrt och rent. Detta trots att Volvo hävdat att det rör sig om fukt i brunnen (cylinder 1).

Idag lämnade jag in bilen för byte av ett lås som inte fungerade... Eftersom lampan, sedan en vecka tillbaka, åter igen tänts och felmeddelandet hånar en i ansiktet sa jag även till om detta att "Nu får ni banne mig hitta felet":

Felet visade sig vara dålig kompression på cylinder 1 (9 bar motför c:a 13 -på övriga fyra). Detta beror (med all sannolikhet) i sin tur på en bränd ventil...

Kostnad att fixa: 16 740:- !!! :-O)

Nu har jag sådan jäkla tur att FÖRMODLIGEN kommer säljaren (bilfirma) att ta på sig kostnaden för detta... Men vi är inte riktigt där ännu. Men värst är att att det ö h t finns så många problem på en så pass välrenommerad och ny bil!

Listar här allt som jag fått åtgärda på bilen från när den köptes (13 400) mil tills nu (13 800 mil).

- En nivomat-dämpare bak
- Inre styrled, vänster
- Krängningshämmarlänk bak
- centrallås vänster bak
... Åsså då den här enorma fläskläppen på detta!

(Ett känt fel till som jag inte tagit upp eller orkat kolla upp är en något kärvande fönsterhiss)

Ska jag byta bilfan, låta den gå till återköp??? Är det bra så här, eller har volvomardrömmen bara börjat? Hur vanligt är det att en V70 bränner en ventil efter 13 000 mil??? Är det bara en ruggig otur? (S)
Snart får jag med säkerhet pynta själv...

Bilen är som vanligt den i min signatur.
av andezon
De fel du har radat upp är vanliga fel, men att det är en bränd ventil är extremt ovanligt..., men allt kan hända. Jag hade inte bytt bil för nu är ju allt åtgärdat.. se bara till att du inte ska betala ventilbytet själv!!!
Användarvisningsbild
av Whisky
Du har rätt i poängen, anderzon, att nu är ju allt (snart och förhoppningsvis) fixat! Det är det som gör att jag funderar på att ge den en till chans...
Komfortmässigt, utseendemässigt och körmässigt trivs jag enormt bra med bilen... Bara det nu blir slut på felen!? Börjar bli less att ränna på verkstaden stup-i-ett och jag har aldrig upplevt så många och kostsamma problem på en bil jag just köpt tidigare. Men som du säger och som sagt: Fixar det sig nu med detta så förutsätter jag att jag har en relativt problemfri bil framöver ett tag! :???:
Användarvisningsbild
av Whisky
Jaha... nu börjar man bli luttrad... :roll:

En liten lägesrapport för de ev. intresserade:

Efter att tålmodigt väntat på förseningar från verkstan hela veckan kom idag nästa kalldusch! Ventilsatan var inte bara bränd, fanstyget hade "spikat fast" i toppen. = Ny topp! Då gick det hastig och lustigt från 16 740 till c:a (ej helt fastställt än) 30 000 pengar!!! Går snart in på min tredje vecka utan bilen...

Ja, ja... Pratade med säljaren idag (förstås) och vi får se hur vi gör... Han ska ordna detta! (Säljaren har varit riktigt shysst) Återköp eller reparation? (repar den gör han ju hur som helst, men om jag behåller den eller inte) ...
Vi får se om min tid som glad Volvoägare blir skrattretande kortvarig?

I o f s blir ju bilen välservad nu, men jag måste ta ställning till om jag pallar rent psykiskt att behålla denna "problembil"!
Trots allt gillar jag ju bilen och under dessa två veckor har jag haft ett antal hyrbilar (Saab 93, Toyota Avensis, Opel Vectra) och jag saknar faktiskt komforten i min V70!

En fråga till de mer tekniskt kunniga:
Jävligt knepigt att en helservad, otrimmad, svensksåld, tre år gammal V70 råkar ut för detta... Någon som tror sig ha en (rimlig teknisk)förklaring? Något skit i oljan, taskigt oljefilter? Eller bränslefilter? Fabrikationsfel eller är bilen "buskörd" eller körd för hårt som ny? Vad är orsaken till en bränd ventil på en bil som inte gått så långt så att inte rent slitage borde vara orsaken?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är ju svårt att säga något utan att titta på den stackars ventilen...
"Spikat fast"? Den måste väl ha rört sig, om den inte har fastnat i helt öppet läge, men då hade det ju inte varit någon komp alls... ?:-/

Det är inget som är vanligt iaf, jag tror inte att jag har varit med om något slags motorras på 850/70 vad jag kommer ihåg nu. Det har väl knappast varit något fel på ventilen från början, det borde ha visat sig tidigare än 13-14000 mil isf...
Användarvisningsbild
av Whisky
Sparkz skrev:Det är ju svårt att säga något utan att titta på den stackars ventilen...
"Spikat fast"? Den måste väl ha rört sig, om den inte har fastnat i helt öppet läge, men då hade det ju inte varit någon komp alls... ?:-/

Det är inget som är vanligt iaf, jag tror inte att jag har varit med om något slags motorras på 850/70 vad jag kommer ihåg nu. Det har väl knappast varit något fel på ventilen från början, det borde ha visat sig tidigare än 13-14000 mil isf...
Ja... jag vet inte mycket mer än du gör om denna ventil. Jag har heller aldrig varit med om något motorhaveri (än mindre ventilhaveri) ö h t på mina bilar så mina kunskaper i ämnet är begränsade.

"Haveri" låter kanske lite "over kill" (?) i detta sammanhang, eftersom bilen gick tillsynes helt ok, förutom att den ibland gick lite ojämnt på tomgång och kunde gå på fyra cylindrar vid kallstart och vid fuktigt väder (vilket gjorde mig misstänksam på det elektriska). Annars märkte jag inget särskilt förutom att den drog lite väl mycket bensin. Hade problem med att komma under litern, trots mycket landsvägskörning

Det hela uppdagades ju som sagt när jag lämnade in bilen för en annan åtgärd och jag bad dem kolla upp varför sevicelampan för motor (emissioner) lyste så ofta. Vid kompressionsmätning visade det dig att cylinder 1 hade c:a 4 kilo mindre kompression än de övriga. Först var de ju säkra på att en ventil HÖLL på att gå, eftersom cylindern ändå hade kompression, om än för lite. I fredags ringde de och sa (efter de ÄNTLIGEN rivit toppen) att toppen behövde bytas eftersom en ventil bränt in i den samma... Då undrar jag: Varför tror du att jag blir tvungen att byta toppen? För som du säger finns ju kompression... Kan toppen bli skadad utan att ventilen havererar helt?
av Thomasz
Hmm.. låter som min S80 T6, gått 15000 mil och emissioner service erfodras varningen tänds lite då och då. Volvo påstod att det var fel mjukvara och uppgradera den, funka inte. Får nog kolla detta lite bättre!!
av Gjutjärn
Tjo på er!
Vad jag vet så beror brända ventiler oftast på hård körning i kombination med dåligt bränsle (som då smörjer och kyler ventilsätena för dåligt). Brända ventiler är resultatet om man får för sig att köra tex. en gammal B20-motor på blyfritt! Kan det vara så att din bil varit på utflykt i Europa med sin förre ägare, blivit tankad med "utspädd" bensin och sedan hårt körd! Det är inget ovanligt med mindre seriösa mack-ägare i östra europa som drygar ut kassan med egna tillsatser i tankarna!
Vore det ett materialfel i ventilen borde felet ha kommit tidigare tycker man. Volvo är väl inte kända för att göra sköra motorer. När det gäller dina många fel kan jag ju dela med mig av mina Citroen-erfarenheter. Köpte en ny C5 V6 hösten 2002. Under de 2000 första milen var jag på verkstad i snitt var 200:e mil varav 2 bärgningar. Gissa om jag var missnöjd med detta franska måndagsexemplar! Sålde i alla fall C5:an och köpte en ny V70 2,4 -04. Något sämre komfort i högre fart men enda felet så långt har varit en felmonterad halvljuslampa (satt inte rätt instucken i hållaren). Den som är intresserad av vilka bekymmer Citroen-ägarna har kan gå in på http://www.citroen.nu (motsvarande detta forum) där finns det en del bilägare som också har "problem".

Mvh/ Gjutjärn
Användarvisningsbild
av greeeken
Vet inte mannen ,men Dom flesta av mina bekanta som har en s60 har haft problem med motorn, bränd ventil m.m m.m
Om man inte vill köra hårt köp en gammal Zastava eller nått.
Kör man lite hårt o motorn går så är det VERKLIGEN värdelöst av volvo
av åklagarn
det verkar ju smart att att prata om att trimma awd´n också. det finns ju en viss typ av folk som tycker att bilar skall hålla för allt, samtidigt gnäller man när det kostar kulor :!:
Returfjäder koppling V70

Länge sedan denna tråd skrevs, men jag […]

Jag skulle dock säga att skärmdumpen ova[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]