Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av beppen
Hallå!
Har en s60 2,4t chippad av turbocenter
den har gått bra fram tills nu.

Hela bilen går ojämnt. den laddar upp till ca 1 bar och sen tappar den trycket ner till 0,5 och sen stiger den med en gång igen upp till 1.

bilen lixom tappar trycket får tillbaka trycket, tappar trycket får tillbaka trycket tappar trycket får tillbaka trycket hela tiden.

vad kan detta vara?

Mvh Jesper
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Magnetventilen hjälper till att reglera turbotrycket. Svajjande tryck tyder på att regleringen inte funkar. Prova att koppla ur kontakten. Ut och gasa men ta det lungt. Får du jämnt tryck är det mv som är boven. Kan vara tändstift, mm eftersom du kör trimmat bör man byta stift oftare.
av beppen
kopplade ur kontakten igår och tog en prov tur jag hade jämt tryck genom hela registret. 0,25 bar, betyder de att magnetventilen är kass då?
av beppen
okej.
men jag tycker det är lite konstigt bilen går ju inte så värst dåligt de är bara det att jag har svajjande tryck mest egentligen när jag drar på, på 5 växel då är turbo trycket som mest oroligt har jag märkt!

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]