Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 360
Funderar på att köpa en V70 av 2007 års modell (eller 08). Kör max 1500 mil om året. Tvekar mellan alternativen diesel, bensin, bensin/etanol och bensin/gas. För- och nackdelar med respektive alternativ?
av greenbay
Gas är billigt!
Gas måste tankas ofta!
/greenbay
Användarvisningsbild
av Martinmat
Kör själv en gasbil och det funkar bra för oss, vi kör ca 1300-1500 mil per år. Merparten av körningen görs inom en radie av 10-15 mil från hemmet, förutom några längre resor per år till exempelvis skåne och stockholm, 112 respektive 67 mil från där vi bor. Med gas så får du såklart tanka lite oftare men har i princip ingen miljöpåverkan så länge du kör på ren biogas. Med både gas och bensin kan du köra ca 60 mil utan att tanka. Vi är supernöjda med vår Bi-fuel. Dock är ju Bi-fuel lite dyrare i inköp och service men billigare i t.ex. skatt. Samt att den är så mycket bättre för miljön än en bensinare :D
av Fred
Du har inte beskrivit något om hur dina/era behov och värderingar är annat än att bilen kommer rulla max 1500 mil/år. Om du radar upp några parametrar som är viktiga så är det mycket enklare att föreslå vilket bränsle som passar. Det är så otroligt många parametrar som skiljer dem åt så det blir väldigt mycket att skriva om man ska radda upp alla för- och nackdelar.

Då jag själv är gasfrälst kan jag ju ge mina tankar om gasen dock.

1. Söker du en bil att busköra och försöka imponera på tonårstjejer med så väljer du inte gas.

2. Är du lat och/eller stressad så väljer du inte gas då det kräver att man tankar lite oftare samt att man måste planera lite för att hitta en gaspump.

3. Bryr du dig om vilken värld vi lämnar till våra barn så finns i dagsläget inget annat drivmedel än gas.

4. Vill du imponera på mogna kvinnor som tycker att miljön är viktigare än häftiga bilar väljer du gas.

5. Om de 1500 milen är mycket lokala, korta körningar, så väljer du gas eftersom du bor i Borås. Där har du ju tillgång till gas både lokalt och i närheten.

6. Har du någon gång suttit stillastående i bilkö och tänkt tanken "Fy f*n vad det här känns vidrigt, att stå still och bara fylla på med koldioxid i atmosfären utan att röra mig en meter!" så väljer du gas.

7. Tycker du att det är bättre att köra upp ett bränsle som produceras lokalt, ofta av din egen nedspolade avföring eller källsorterade hushållsavfall, än att bränna upp bränsle från arabvärlden ( alt. norrmännen) eller Brasilien så väljer du gas. Personligen kör jag oftast på gas som producerats av de matrester jag själv sorterat ut samt den mat som passerat genom min kropp eftersom min kommun har ett väl utvecklat system för att producera biogas. Detta är en mycket tillfredsställande känsla kan jag lova!

Kort sagt, är din egen bekvämlighet eller lust att busköra viktigare än miljön så ska du inte välja gas.

Kika gärna in på forumgas.se. Där finns mycket information och många (i dagarna 700 st) glada gasbilister! :D

Mvh
/Fred
av Fred
Håller med föregående! :D

Rådet blir då att läs på ordentligt angående de BiFuel-specifika felen. Det finns mycket skrivet om dessa både här och på forumgas.se. Ett annat råd är att köpa bilen hos en stor bilhandlare med en verkstad kunnig på gasbitarna. Om du har oturen att du råkar ut för problem så har du Konsumentköplagen i ryggen.

Lycka till!
Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av camaro69
Fred skrev: 4. Vill du imponera på mogna kvinnor som tycker att miljön är viktigare än häftiga bilar väljer du gas.

7. Tycker du att det är bättre att köra upp ett bränsle som produceras lokalt, ofta av din egen nedspolade avföring
Vilka underbara argument.

Imponera på mogna kvinnor. :lol: Bara dom inte är övermogna eller fallfrukt. :wink:

Lokalt producerat. Vilket skitsnack :wink:

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.