Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Som rubriken redan talat om, tycker soppaförbrukningen på min diesel automat är på tok för hög..
Har kört 53 mil nu, och soppamätaren visar på strecket under halvtank. Vilket borde motsvara ca 0,85-0,9! Då har jag nästan enbart kört landsvägs samt motorvägskörning. Inga onödiga gaspådrag annat än omkörning och låtit lådan växla runt 2500 varv. Fixar att soppaförbrukningen ligger på 0,75 men att det barka iväg sådär högt hade jag aldrig kunnat föreställa mig! Polarns D5 -04 automat drar ju runt 0,7..
Tog en litet titt under huven och under motorkåpan efter att jag vart ute med bilen och fick höra att det så kallade virvelspjället surra/ylde lite lätt. Och när jag satte fingret på staget som går in i toppen så kände jag hur det vibrerade om hela apparaten. När jag tryckte lite hårdare på staget så sluta det att surra, och när jag tog bort fingret så fortsatte det tills det slutade av sig självt.

Bilen går inte dåligt och det är bra skjut i den, inte orkeslös på låga varv etc..

MVH; Jimmy
D 5:an går inte gratis, men går fint.
jag kör manuell d5 06:a och jag använder dieselvärmaren som motorvärmare varje dag 2 timmar, ibland lite mer, och jag snittar ca 1L/mil, dieselvärmare tar ca 2dl/h när man kör, och den skall hjälpa till, och vid motorvärmarkörning tar den ca 6dl/h.
På hösten innan det blev kallt, låg jag på blandad körning, kanske lite mer landsväg än stadskörning, och då tog den 0,63
Häruppe i Arktis är det nu mellan -20 och -28 grader kallt, och min bränsleförbrukning har ökat med upp till 2dl milen vid kortkörning, som vanligt vid rejäl kyla... :(

Att dieselvärmaren går ofta gör självklart en del, men inte en stor skillnad.
Ca -12 till -15 verkar vara någon sorts gräns, blir det kallare än så åker förbrukningen upp rejält.
Hjullager rullar tyngre, lådan går tyngre (automat), insprutningen matar på mer bränsle, osv, osv.

Jag minns förra vintern när det var -35 grader under långa perioder.
Förbrukningen vid bara kortkörningar i stan och knappt driftsvarm motor var då verkligen inte låg, men nådde trots dessa förhållanden aldrig 1 liter/milen.

Mina "min och max-snitt räknat över fulltank"
Sommar, landsväg: 0,61
Vinter -30, stad : 0,95
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]