Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av loben
Hej
Igår när jag skulle dra på helljuset hände ingenting. Inget klickande i spaken. Inget helljus(eller extraljus) tändes. Ingen blå-lampa tändes. Allt utan förvarning och inget felmeddelande i displayen. Säkringarna till helljuset sitter tydligen under ratten och pga rådande väderlek(-25) var jag osugen att kolla dessa. Det känns inte heller troligt att det är dessa.
Om det INTE är säkringarna, vad kan det då vara ? Relä, spaken eller något annat ?
Har extraljus monterade av Volvoverkstad med separat originalknapp och kablage.
Bilen är en v70 classic 07:a med 7000 mil på mätaren.
Tacksam för lite tips även om det förmodligen blir Bilbolaget som får titta på detta men tyvärr hade de ingen tid före den 20:e.

Hälsningar loben
av n00b
Mitt helljus fungerar inte heller efter att kompisen var där och pillade med xenonkonvertering. Gick ett tag men sen dog det. Använda relay harness och även om man satte tillbaka halogen grejorna tickar det bara i kupen (och den blå helljuslampan i displayen lyser) och helljuset är svart.

Idéer?
av n00b
Såg att det var en liten liten brunprick på glaset i xenonlampan, blir det så om de går sönder? Men då inte halogenen funkar heller tror jag inte detta vara hela sanningen..
av loben
Ja nu har man kollat säkringarna och de var hela. Nu är det nog bara verkstan som gäller. Ska man hoppas på att det är spaken eller kan det vara något mer avancerat. Känns hyfsat surt med en bil som bara gått 7000 mil. Nu önskar man sig en Kia :( ...(7 års garanti !)

/LOBEN
av n00b
Sitter två säkringar i motorrummet. 20 och 21 och sen sitter det två i kupén. 3 & 4 (Vild chansning) Visste bara om tre utav dem så när jag kolla den fjärde så var det den. PUST! :D
av loben
Hej n00b
Vilken årsmodell och modell har du ? Enligt min instr.bok finns två säkringar för helljus under ratten och en tänkbar i dosan vid dörrstolpen(ljusomkopplare). Under huven sitter extraljus-säkringen men den kan väl inte slå ut det vanliga helljuset eller ?

/Loben
av kamilenski
Hur har det gått med helljuset?
Vad var det för fel?
av loben
Hej
Hade in bilen på Bilbolaget Östersund idag. Det var ljusomkopplaren som var trasig. (Det var min fru som var in med bilen och hon trodde att de kallade den så). De började byta den men när de skulle montera den nya så visade det sig vara fel modell. Med lite tur kunde jag få komma in på onsdag och få rätt pryl monterad. Uppdaterar tråden igen då så får vi också ventilera kostnaden.

/ LOB
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]