Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DJ
Bilen är ju totalt obalanserad och understyr nästan hur man än gör. Den har relativt nyss fått hjulinställning på Volvo-verkstad. (Har inte hjulvinklarna i huvudet nu.)
Det är framför allt besvärande vid halt väglag.

Vad kan man göra åt det? Räcker det med att ställa lite mer negativ camber fram?

Vad händer med toe när jag skruvar på camber?

Kan man ställa caster?
Användarvisningsbild
av CarMan
DJ skrev:Bilen är ju totalt obalanserad och understyr nästan hur man än gör. Den har relativt nyss fått hjulinställning på Volvo-verkstad. (Har inte hjulvinklarna i huvudet nu.)
Det är framför allt besvärande vid halt väglag.

Vad kan man göra åt det? Räcker det med att ställa lite mer negativ camber fram?

Vad händer med toe när jag skruvar på camber?

Kan man ställa caster?
köp andra vinterdäck. kolla efter därck med hastighetsklass H
Användarvisningsbild
av Whisky
CarMan, du tog orden ur munnen på mig... Nya däck låter ju som medicinen!

Om hjulinställningen är korrekt nu ska du ju inte fippla med att feljustera den för att få bätre väghållning? :shock:

Du skriver inte vad det är för bil du funderar över, men jag tycker de de bilar jag kört som passar i detta ämne har hyfsad bra balans i väguppträdandet... Subjektivt, måhända! :wink:

När du ändå funderar på vad som är fel, är fjädring, krängningshämmare, och framvagn (styrleder etc) ok?
Användarvisningsbild
av CarMan
Whisky skrev:CarMan, du tog orden ur munnen på mig... Nya däck låter ju som medicinen!

Om hjulinställningen är korrekt nu ska du ju inte fippla med att feljustera den för att få bätre väghållning? :shock:

Du skriver inte vad det är för bil du funderar över, men jag tycker de de bilar jag kört som passar i detta ämne har hyfsad bra balans i väguppträdandet... Subjektivt, måhända! :wink:

När du ändå funderar på vad som är fel, är fjädring, krängningshämmare, och framvagn (styrleder etc) ok?
Ja har man inget grepp så går det rakt fram :wink:
Användarvisningsbild
av DJ
Bilen är bilen i min signatur, en S60 Bi-Fuel 2002. Det mesta i framvagn och kulleder är helt nytt.
Whisky skrev:CarMan, du tog orden ur munnen på mig... Nya däck låter ju som medicinen!

Däcken är 205/55-16 både sommar och vinter
Goodyear NCT5 på sommaren och Goddyear Ultra Grip 500.
Alla däck är bra/nästan nya.

Vaddå feljustera framvagnen? :shock:
Det finns ju inget absolut rätt i hjulvinklar utan det beror ju alltid på hur man använder bilen, vilka däck man har osv.
(På min Lotus åker jag t.ex. med c:a 2 grader negativ camber runt om :D eftersom banåka har högst prio och däcken då behöver mer agressiv camber för att bygga temp jämnare.)

Volvo verkar ha lagt prio på idiotsäkerhet.

Camberjustering är ju ett första standardtrick som man brukar använda, men menar ni att nåt annat vore bättre för S60:n?
Ska man istället ändra balansen med grövre krängare bak för att öka andelen rollstyvhet i bakvagnen jämfört med framvagnen och på så sätt få den mer neutral?

Camberjustering är ju bra mycket enklare än att byta krängare, så därför tänkte jag det som första skott.

När vi ändå är inne på ämnet, finns det data på rollcenter, CoG, viktfördelning, MotionRatio, krängarstyvheter och fjäderstyvheter o.s.v. nånstans? Då skulle man kunna göra en enkel beräkning och kolla om "felet" ligger i chassisättningen.

Alla andra FWD-bilar jag haft har man kunnat ställa upp enkelt genom att svänga/motorbromsa. Volvon går framåt i alla lägen, hur man än tar i. Ingen höjdare alls...
Handbromsen är enda lösningen, men så ska man ju inte behöva hålla på.
Användarvisningsbild
av Loner
DJ skrev: Alla andra FWD-bilar jag haft har man kunnat ställa upp enkelt genom att svänga/motorbromsa. Volvon går framåt i alla lägen, hur man än tar i.
Rakt fram vet jag inte, men det går nästan inte att provocera bakvagnen till att släppa, känns iof smycket säkrare vid vanlig körning, men naturligtvis inget för aggresiv rallykörning.
DJ skrev: Handbromsen är enda lösningen, men så ska man ju inte behöva hålla på.
Nä iom att den är flytande så skall du9ine använda den under färd alls egentligen.

/L
av nevyn
Jag skulle nog tippa på att "felet" ligger i chassisättningen, som du påpekar har nog volvo gått omvägar för att försöka göra chassit idiotsäkert. Och det har ju funkat rätt bra eller? :D De flesta uppskattar nog detta hos en "familjebil".

Däremot tycker jag att min V70 går att provocera lite grann. Men för det mesta går den rakt fram.
av haxpet
Nä iom att den är flytande så skall du inte använda den under färd alls egentligen
Varför ska man inte använda handbromsen under färd?

Själv så brukar jag använda den för att gör en 180 på vändplaner som är små vintertid.
Annars så använder jag inte handbromsen annat än när jag parkerar.

Men just för att provocera fram lite överstyrdhet så kan man ju använda "kryckan"
Användarvisningsbild
av Loner
Körde 850 förrut, och bakvagnen släppte mycket lättare på den.
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu måste jag fråga dig om du tycker att bilmodellen understyr för mycke eller om din bil understyr markant mer än vad en likadan gör?

Hej! På min bil har lampan ”boka tid[…]

Om inte all Adbule förbränns i motorn s&[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]