Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Ganska ny V70 ägare och ny här på forumet, dock läst och lärt mig mycket innan, stort tack! Motorfellampan har lyst till ett par gånger under ett par månader, men alltid slocknat efter ett par dagar. Var och besiktigade och förutom en spindelled och bromsslang som nu är bytta så läste de ut felkod, som sa curcuit malfunction, främre lamdasond. Nu hade jag tur och fick tag på en begagnad ppc! Läste ut felkoderna, lite dörrar hit och dit men ffa EMC-2120: dvs Främre lambdasond, (eller Styrenhet bränslepump?) Verkar ju stämma med besiktningens felkod tänkte jag och raderade felkoderna, dock så slocknar inte motorfelslampan (som för tillfället lyste eller möjligtvis började lysa när jag läste av första gången) och inga nya felkoder kommer? Jag har läst av flera gånger både före och efter ett par mils körning utan nya felkoder, men den lyser hela tiden.
Hur får man den att slockna?
Kan jag få problem vid ombesiktningen om motorfelslampan lyser?
Kan de hitta felkoder som ppc inte hittar?
Jag tänkte vänta med att åtgärda detta tills felet kommer tätare eller hela tiden, är detta dumt? men det blir svårt att utvärdera om det kan gå flera månader mellan lampans lysperioder.

MVH Martin
Har du felsökt avgasreningssystemet, du har ju uppenbart ett fel där och då indikerar ju lampan.
Eller är felen åtgärdade och lampan lyser ändå?

Mvh GK
Vad hade du för avgasvärde på besiktningen? Lyste lampan då? Kan vara kablaget till sonden som spökar eller ärg i kontakten. Din lambdasond kan vara sönder. Med stor sannolikhet kan du få ett nedslag på besiktningen, beror på hur petiga de är och om det är fel på din avgasrening.
Hur är det ? Har du bytt främre lamdan ?
jag skulle nog börja med att göra bilen helt strömlös ett par timmar,
då kanske det kommer en felkod tillbaka !
Freddie
Nej jag ville vänta med att byta lambdan tills felet verkade bli mer återkommande, eller permanent. Nu vet jag inte om så är fallet eftersom jag inte får någon ny felkod. Men att göra bilen strömlös kanske är en bra ide´. Kan man göra det utan att riskera andra problem? Skall man lyfta pluspolen vid batteriet?

Martin
Börja med att ta ur startnyckeln, vänta minst 10 minuter o lyft minuspolen på batteriet...så har du gjort allt enligt " boka " :D
Gissning som jag har är främre Lamdasonden o förvärmningen iden som har sagt upp sig. Freddie
ouups, har aldrig provat, men du får nog låsa manuellt på tre dörrar och nyckel på förardörren. MEN MEN hur kommer du in i Bagageluckan sedan ???????
om den låser sig så har du ingen nyckel att låsa upp med eller ??
jag skulle inte chansa o stänga bagageluckan vart fall :D

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]