Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LimpanV
Har nyss köpt 19" 235/35 ZITO ZEUS till min s60. Har funkat fint tills för några dagar sedan då jag skulle köra med lite folk i bilen. Vi var totalt 4 st i bilen och direkt när vi rullade iväg hörde man hur däcken skrapade i plasten under skärmen baktill (endast baktill). Hade inte så mycket till val än att köra så nu är plasten precis innanför skärmkanten delvis bortbränd/skavd.

Tycker det känns som att bilen borde klara 4 pers med dessa hjul utan att skrapa i? Den är inte sänkt. Vad kan jag göra åt det? Höja?

Tänkte också höra om någon har något bra förslag på hur jag kan laga de hål som blivit nu när plasten är borta. Kan fixa bilder på detta. Är det någon fara att köra utan fullt "plastskydd"? Tänker på rost.

Tacksam för svar. :???:
Användarvisningsbild
av jojjeblom
ET 40 på dom om jag inte sett fel, och det är ju inte optimalt att bredda utåt när man vill ha stora fälgar/breda däck.

Så enklaste lösningen är ju smalare däck.
av LimpanV
Någon som vet vad det smalaste är som jag kan ha på de fälgarna? Känns tveksamt att det skulle gå. Tror det handlar om iaf 3 cm som måste "bort". :roll:
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Finns ett väldigt enkelt knep lasta in 5 eller 6personer så kör du och låter det slipa tillsig då är det tyst sen när ni åker 4pers när man själv var i den åldern med stora fälgar och sänkt satte man på det man ville ha sen körde en sväng så blev det bra man kan även valsa skärmarna på samma sätt. Ska man vara fin får man lida lite pin. kör så det ryker.
av LimpanV
dieselmagnus skrev:Hårdare fjädrar kanske kan hjälpa.
Har också tänkt på det men känns som komforten skulle bli lika med noll om jag har hårdare fjädrar samt 35-profil. Lär nog sluta med fälgbyte. :cry:
Användarvisningsbild
av isak
du har ju redan börjat förstöra komforten med 35profil, så det är väl enklast att fortsätta i den riktningen.
isak

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]