Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er,

Har nyligen köpt en begagnat V70. Fin bil, välservad osv. Fick även ett oljebyte vid senaste servgice. Bilen har gått 16000 mil och är dansk (som mig..).

Grejen är, att när man har stannat vid en rödljus i mer än typ 5 sekunder, så ger det et "duns" från lådan, när man skall gasa. Annars växlar lådan utan problem och går ganska bra för en såpass gammal bil. Har ni några idéer till vad som är fel - och vem som kan åtgärda det i Skåne?

Mvh.

Carl Johan
Åk till Volvo och uppdatera mjukvaran till lådan. Det är antagligen neutralen du känner som går i vid varje stopp. Sen hoppar drive'n i när du gasar - det "dunsar" till. Denna funktion tog Volvo bort i senare mjukvara. I övrigt skadar det aldrig med ny olja i lådan :-)
Det konstiga är, att det inte händer värje gång - bara ibland. Och det är inte riktigt något mönster. Jag funderar på, om det kan vara något så enkelt som ett motorfäste eller en bussning någnstans. Men - lite speciellt att det bara är när man "står still" - och en gång vid nedbromsning från ungefär 50-60km/t...
Hej
Detta är saxat ur volvos VADIS. Neutral kontrollen går att programmera bort med SW. Vitsen är att om man står still med en fot på bromsen så ligger ingen växel i, läs förutsättningarna i nedanstående.
Mvh Kurtoua

Neutral kontroll (finns endast på vissa modeller)
Detta är en funktion som aktiveras när föraren stannar bilen och bilen står still t.ex. vid ett stoppljus. Transmissionsstyrenheten (TCM) kopplar då ur koppling C1 vilket gör att växellådans drivning framåt släpper och motorns last minskar. Funktionen gör att bränsleförbrukningen samt vibrationer minskar under tomgång. När föraren släpper bromsen kopplas koppling C1 in och återtar drivningen.
För att Neutral kontroll funktionen skall aktiveras måste bl.a. dessa villkor uppfyllas:

-Växelväljaren i läge D, 4 eller 3, när vinterprogram eller Geartronic-läge inte är valt
-Oljetemperatur över + 10° C
-Gasspjällets läge < 3 %
-Bromspedal nertryckt
-Hastighet 0 km/h
-Motorvarv < 1500 varv/min.

Två tidsfaktorer finns för inkoppling: I läge D och stillastående är fördröjningen 2 s och vid N till D är fördröjningen 5 s.
Ok - ja det orde ju ta bort "smällen", ävenfast den väl inte borde smälla så när den går från neutral till att lägga i växeln. Har just testat igen - den smäller "bara" när den går från neutral til "körning".. Duns.. Och alltså bara ibland. Något annat som kan hjälpa? Oljan är bytt fïor 1000 mil sedan på en icke-Volvo verkstad.

... Och - rekommendationer på Volvoverkstad i Skåne? Jag ät jättetacksam för hjälpen i övrigt
...............grejen är att du hinner få varv på motorn innan växeln går i,, vansinne,, men tydligen nåt som önskades på amerikanska marknaden,,,,,var annars????
Som tidigare nämnts är det en uppgradering som kommer lösa problemet, hade samma på min -00:a
Även dålig upphängningar kan bidra till att det kan kännas mer.
Vilken volvo verkstad som helst har möjlighet till detta, kostnaden bör inte vara mer än några 100, men ring runt och fråga.

Till saken hör att den lite försiktigt lägger i neutral när man står still med bromsen nedtryckt. Men när man skall iväg så hinner den inte alltid med att smyga in 1:an beroende på vilket gaspådrag man ger.

Neutralkontrollen blev aldrig riktigt lyckad i dessa lådor, då man fick problem med dessa ryck, även om det kanske kan sänka bränsleförbrukningen & vibrationer/oljud marginellt.
I dagens lådor så är åter neutralkontroll tillbaka, men mycket förbättrad, nästan omöjligt att känna av det om man inte forcerar fram det.
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]