Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av calmestrand
Haloj! Ny på forumet och söker lite tips och hjälp.

Har som rubriken lyder kollat på en V70N 2.5t Aut -04
Bilen har en ägare, 14 800 mil, komplett ifylld servicebok och inte en repa eller buckla på sig. Och den går felfritt i motor och låda.

Vad jag undrar över är vad det är för "kända" fel på denna modell, och ifall någon annan årsmodell vore bättre.. Har haft flera volvobilar, V40 2.0t, 855 GLT, 855 SE, 945 GL, 745 GL men känner att det börjar bli dags att köpa något jag kan ha kvar en längre tid och som man vågar ta på längre resor utan att behöva planera in tid på verkstaden i resan.

Bilen säljs av den lokala Volvo-handlaren och de vill ha efter lite prutande 115 000:-
Kollar man på blocket på en 2.4t aut -01 så är det stor prisskillnad även om man kollar på liknande miltal. Så nu till vad jag undrar, vad talar för att jag då ska lägga bra många mer tusen för att köpa en bil som är tre år nyare?

Jag önskar snabba svar då affären isåfall blir nu i dagarna! Tack så jättemycket i förväg :)
av Andis
Jag har inte så jätte stor kunnskap i det här ämnet.
Köpte min 04 nyligen.

Men enligt en kompis till mig som är påläst så säger han att många barnsjukdommar är fixade på 04 och framåt, (Han förbjöd mig att köpa äldre än 04)

Han sa bland annat tändingslåset, något med centrallåset som tydligen brukar behöva fixas på en 01 samt AWD systemet som är bytt till Haldex på 04 och framåt. Dessa fel som kan finnas på V70N innan 04 säger han är kostsamma att laga som tändningslået och centrallåset, för att inte prata om AWD systemet.

Hade själv hittat en 01 med väldigt lite mil på mätaren som även var biligare, men den förbjöd han mig att köpa. För han sa "den har gått så lite du kommer få fixa alla dom felen jag rabblat upp för ägaren innan har inte hunnti få dom med dom låga milen på mättaren"

Så ska vi gå på hans version så sattsa mer pengar på 04:an. Det gjorde jag. Sen är det väll lite mer tryck i 2,5T också. Som är kul att ha, samt variabla ventiltider på båda kamaxlarna, och enligt miljödeklarationen ska släppa ut mindre avgaser, än 2,4T med bara variabla ventiltider på ena kamaxeln.

Köper du den byt olja i växellådan, trots att det enligt service schemat inte ska behövas, gjorde jag på min nu som rullat 15500 mil vart som en ny växelåda. Snabbar växlingar och mycket mer destinkta.

Mvh
Andis
av klima
Andis har helt rätt! 2004 2.5T är en beprövad model! Ingen AWD att oroa sig över.
Den svaga länken är automaten, som kan bli dyr om den är slutkörd.

Rekommenderad läsning
http://howardsvolvos.webs.com/notesbeforebuying.htm

Speciel följande praktiska test av automaten:

Transmission Issues for more info.
What can you look out for when you test drive? I'd say 4 things.

1 Certainly look at the ATF fluid on the stick for condition and if it smells burnt. See How do I check ATF level?

2 Drive uphill in manual shift mode. If you are new to this car, you might not know what auto/manual shift modes are. Auto mode is what you are used to in an automatic transmission. Manual shift mode shifts manually when you push the shifter forward and backward. It is NOT the historical manual 5 speed shifters with a clutch you need to step on. These transmissions are computer controlled. Either the computer tell it when to shift or you do in the manual mode. In any case, you want to make sure 2-3 and 3-4 shifts cleanly while going up hill. I'd bet most of these cars will flare a little when manually shifting from 2-3 (both my cars does this, not an issue really). But if it flares bad, you might have an repair item ranging from low cost to whole tranny replacement. A flare is like when shifting from one gear to another, it doesn't engage right away. Sometimes, the engine RPM will rise sharply if the flare is bad.

3 On a flat parking space, shift from P to R and P to D and R to D and see if you get consistent big clunks. These are warning signs. My clunks rarely. I hear people having consistent and frequent clunks who are also experiencing lots of shift problems.

4 Just drive around in stop and go conditions, feel how smooth it shifts up and down.
av klykan
Hej!

Jag har nyligen köpt en V70 2,5t från -06. Jag provade flertalet 2,4t och 2,5t, och jag vet att vissa inte tycker det är någon större skillnad. Men jag upplever 2,5t som rappare i responsen och överlag en kvickare bil. Den svarar definitivt snabbare vid lägre varv en de 2,4t jag provade. Sen är det väl att kolla framvagnen som vanligt, klonkar den eller känns den svajjig vid filbyten? Min klonkar något mer än den s60 -05 jag hade innan, märks mest på dålig väg givetvis. Volvo säljer dock dessa Isolator "slangarna" som skall sitta på fjädern och tydligen hjälpa mot just detta. Jag skall prova dessa snart.

Min bror kör en 2,5t med automat och den gav vika utan förvarning vid 10000 mil redan. Så det är nog en väldigt bra idé att kolla så den känns fräsch och växlar fint innan ett köp...

Jag är väldigt nöjd med min iaf!
av calmestrand
Hejsan!
Tack så hemskt mycket för era svar! Okej, det verkar alltså som om man skulle satsa lite pengar på en -04 istället. Läste igenom den engelska texten du kopierade in där, provade bilen på dom sätten som texten beskriver. Den känns faktiskt som ny. "Manuell"-läget fungerar perfekt och är rapp på att växla, även automatläget! Och det är bra klös i motorn. Har inte heller märkt av något problem i framvagnen, provkörde den ordentligt.

Vad tycker vi om priset då? Kollat lite på blocket, tänkte att det finns väl billigare i samma skick som inte Volvo säljer. Men inte vad jag kunde hitta, ska man ha en -04 med aut, 2.5t och samma miltal då ligger dom på minimum 110! Så det känns som om priset är ganska så bra va?

Den enda V70 av denna modell jag kört var en D5a, den var också trevlig får jag säga. Sen har jag bara kört den allra nyaste och den äldsta V70.
Vad kostar era försäkringar? Förmodar att ni har helförsäkring.
av klykan
Hej igen.

Jag bor i Göteborg och är under 30 ett litet tag till... Min försäkring är därmed ganska dyr och jag hamnar på strax över 600 i månaden för helförsäkring med självriskreducering. Priset verkar ju vara ok med tanke på skicket, om den nu är så fin som du antyder!

Lycka till med köpet!
av calmestrand
Hej och tack för svaret!

Först och främst kan jag väl säga att det blev affär idag. Får bilen antingen på tisdag eller fredag nästa vecka. 19 tummarna är beställda och polaren som jobbar med skylttryck och också är utbildad för att tona rutor ska göra det ordentligt på sitt jobb om två veckor.
Var också inne på mitt försäkringsbolag idag, 616kr/ mån för helförsäkring och självriskreducering. Men då är det hemma i min lilla stad. Och med tanke på att jag flyttar till Göteborg om en månad så lär det väl göra lite skillnad. Hur stor vet jag inte än. Känner mig jättenöjd med köpet, var ute på en längre och ännu ordentligare provtur idag och bilen går verkligen klanderfritt! Prutade faktiskt ner den lite till, så jag får den för 112 000:-
Dock märkte jag på min lilla provtur idag, att stereoknapparna på ratten inte fungerade, så det ska ordnas utan kostnad innan bilen levereras.

Tack än en gång för era svar!
av klykan
Det låter ju bra det, grattis! Tur du märkte att knapparna inte fungerade innan affären, sparar ju tid o energi!
av calmestrand
Tackar :)
Jo, jag provade ta mig fan precis allt som går att prova! :lol: Var ute och körde grusväg osv. Men som sagt, tack så hemskt mycket för er hjälp. Alltid trevlig med forum där folk är trevliga och ger snabba svar.

/ Johan
av knicklas
Bra att du valde en 2,5T, heeelt klockren motor enligt mig!!! Sålde min -05:a i förrgår och kommer delvis sakna den pga den härliga motorkaraktären: min var manuell, och den var grymt go att sakta accelerera på tvåans växel, för att sedan stämpla sleven i bott, då stack den som f*n...!!!
EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]

Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]