Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Jag har i min S60 en HU-603 med nåt slutsteg under passagerarstolen, blå etikett och jag tror det heter 200 nånting.
Nu är jag spekulant på en nyare V70 (2006) med HU-650, den har inget slutsteg men jag får heller inget för mitt vid inbyte.
Så min fråga är - kan jag enkelt montera ur mitt slutsteg och sätta det i den nya bilen? Krävs det kabeldragning, bör jag plocka med någon kabelstam från min bil till den nya? Ja ni förstår garanterat vad jag menar :)
av Fred
Absolut! Det ska inte vara några problem att ta med dig slutsteget. Det kan hända att V70:in har kablar framdragna med det är inte säkert. Kanske har du möjlighet att kolla det innan du lämnar in din gamla bil?

Om det inte är fördraget så kan du plocka ur kabelstammen och ta med den. Det är inte så svårt även om jag kan tänka mig att det är lite bökigt.

Här är Volvos egna monteringsanvisning för steget. Bara att göra baklänges för att ta ur.

Mvh
/Fred
av Fred
Varsågod! Och tack för komplimangen! :D

Jag har för mig att jag läst någonstans att det handlar om några hundringar...men det är inget jag kan ta gift på...
av Tartryffel
Frågan är ju om det är värt att riva upp kabelstammen i nuvarande bil om det handlar om kanske en femhundring (plus möjligheten att kablarna faktiskt sitter i den nya bilen). Jag var mer rädd för att stammen skulle kosta det tredubbla eller så.
av Fred
Ja, du måste ju också ta ur stereon för att få loss stammen i den änden. Det kan vara lite bökigt. Dessutom är det ganska trångt under mattan så det är säkert lika knepigt att få ut stammen som det är att få dit den. Köper du en ny så slipper du ju göra momentet två gånger.

Slå en signal och kolla vad det kostar med en ny stam du, är det bara några hundringar kanske det är värt det. Om du sedan upptäcker att nya bilen är förberedd så kan du ju lämna tillbaka grejerna.

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]