Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange71
Är det någon som vet hur dieselvärmaren fungerar?
Går den inte att starta över en viss temperatur?
Jag har provat att starta den när det var plus 6 grader men det går inte.
Är det någon som har tips vad det är för fel annars.
Användarvisningsbild
av StringerBell
mange71 skrev:Är det någon som vet hur dieselvärmaren fungerar?
Går den inte att starta över en viss temperatur?
Jag har provat att starta den när det var plus 6 grader men det går inte.
Är det någon som har tips vad det är för fel annars.
Det borde gå att starta med Direktstart. Däremot är det inte säkert den starta med automatik vid sex grader. Brytgränsen går där någonstans.
Användarvisningsbild
av StringerBell
mange71 skrev:Det går inte vid direktstart heller
Vad står det i displayen när du försöker?
av Marbas
Prova att göra bilen strömlös i 10-15 minuter. När du kopplat på batteriet igen, prova.

Det är så att efter tre misslyckade startförsök så "hänger" sig brännaren, och startförsöksräknaren måste nollställas.

Antingen får du igång brännaren, och du kan vara lycklig, eller så startar den inte. I senare fallet är det säkerligen enklast att ta in bilen till verkstad för att läsa felkoder. Det brukar vara vissa detaljer i brännaren som går i sönder oftare än andra. Har inte koll på vilka, men en enkel sökning på forumet så hittar du bra svar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
mange71 skrev:Är det någon speciell temperatur som den inte går att direktstarta?
13-14 grader någonting.
av kabel
Om du inte har en felkod på för många starter så kan det var som i mitt fall..

Hade inga felkoder övht och när du starta värmaren blinkade det på för att sedan gå direkt till av..

fick tillslut lämna in bilen till volvo för att fixa det och då visade det sig att hela programvaran till värmaren blivit raderad på något sätt, mecken trodde att bilen stått strömlös ett längre tag (antagligen på bilfirman) och då kunde det hända att programvaran försvann.

Hoppas de löser sig

Mvh Richard

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]