Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Muyfa666
Tjena.

Jag undrar om någon vet vad en Autotech Steg 1-chippad S60 T5 -01 kan ha för teoretisk toppfart?

Och snälla - försök att skippa "varför-ska-du-köra-så-snabbt"-kommentarerna. Jag är bara nyfiken. På Google hittar jag bara till vilken hastighet bilen är spärrad.

Sen har jag en följdfråga. Samma bil som ovan med automatlåda. Vad händer vid max hastighet och varv? Explorerar bilen i en boll av eld eller slår någon säkerhetsanordning ifrån eller vad händer? Krashar lådan osv? Kan nån upplysa en nybörjare?
av Lövet
Utväxlingen i automatlådan är så hög att bilen inte kommer att orka upp i maxvarv på högsta växeln original. MEN om du skulle trimma så att bilen når upp till maxvarv på högsta växeln skulle inget konstigare hända än att varvtalsregulatorn går i och hindrar bilen från att gå fortare. Inga eldbollar, jag lovar. :wink:

Fråga 1 är mycket svår att svara på. Jag vet inte effekten men då motståndet över med kvadraten på hastighetsökningen så innebär det inte exempelvis att du får (ex 300hk/250hk) 20% högre toppfart vilket man kan tro.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
En vanlig S60 T5 (250hk) med manuell låda toppar 260 km/h på mätaren, som förmodligen är runt 250 km/h verklig fart.

Ska vi gissa på att en med ca 300hk gör 265?
Användarvisningsbild
av Muyfa666
Tack för konkreta och informativa svar, båda två.

Vad gäller toppfarten så gissade jag spontant på 270-275, så helt off var jag kanske inte. Det finns egentligen inget enkelt sätt att få veta, förutom om man benchar?
Användarvisningsbild
av Funk
R och T5 i S60 var väl som snabbast med 250km/h (elektroniskt spärrad) om bilarna levererades med 18" om jag minns rätt. Med mindre och enklare hjul så var T5 spärrad vid 235 (lite beroende på marknad) har jag för mig. Generellt så har man haft spärrar vid 210-235-250 på de flesta Volvobilar med manuella lådor (oftast lite lägre på automater). Det påstås att det snabbaste som lämnat fabriken skall ha varit den första (och möjligen andra) R:en då den inte var spärrad och orkade med lite över 250km/h, vilket skall ha retat en och annan fartspärrad tysk som fick släppa dem på autobahn...

Dom flesta chiptrimmarna lägger fartspärren på 250, dvs samma som max från fabriken.

/Thomas
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Funk skrev:R och T5 i S60 var väl som snabbast med 250km/h (elektroniskt spärrad) om bilarna levererades med 18" om jag minns rätt. Med mindre och enklare hjul så var T5 spärrad vid 235 (lite beroende på marknad) har jag för mig.
Hade en S60 T5 precis när den kom 2000 (som MY01). Då var 17" det största som gick att få. Gjorde snäppet över 260km/h (på mätaren) på Autobahn.

Den gick som ett skållat troll!
Användarvisningsbild
av Muyfa666
Mätarens slut har jag inte ens försökt nå, men visst går S60:n riktigt fint.

Ang. toppfarten finns det inte så mycket mer att tillägga då?

Summeringen är alltså: toppfarten är oförskämt hög för en gubbabil? ;-)

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]