CarMan skrev:gooose skrev:Carman har för ovanlighets skull fel Men det finns så många modeller att det inte är lätt att ha i huvudet
Om din bil är av Åm 2006 så 'är det 18000 mil som gäller på Diesel med "partikelfilter" from 2006
Detta gäller diesel bilar av dessa modeller:
60,70N,80,90 Åm 06- Mod med partikel filter = 3000 serv intervall 18000 mil/10 år Kamrem (163/185 Hk )
60,70N,80,90 Åm -05 Mod utan partikel filter = 2000 serv intervall 16000 mil/10 år Kamrem (140/163 Hk )
Och jag är 200% säker
För er med import bilar så gäller det att kolla om det är med eller utan partikelfilter då dessa bilar kan vara byggd/registrerad 2005 men vara av 2006 åm med partikelfilter då det varierar mellan olika länder hu man bedömer Åm
//Goose
är du 200% säker så kan du inte ha fel.
Men jag skulle ta o kolla en sväng i Vida, där volvo har sina exakta service protokoll, innan jag utalar mig så säkert. (jag är tämligen säker på att "nån" (dom första med 3000mils intervall) har 15 000 mil.
man jag har inte alla i huvet, är ju som sakgt mängder med motorer, om vi räknar alla modeller o årsmodeller.
Ja för bilar sålda För Svensk marknad är det detta som gäller
Har själv ägt och äger bilar av dessa som efterfrågas
Sedan så står det i service boken om ett intervall om 15000 mil men detta gäller ej för bilar som är svensk sålda och dom motorer som finnes för svensk marknad
Detta var för övrigt en fråga för några år sedan i Vista.
Att det sedan finnes någon bilmodell med 15000 mils intervall det gör det säkert
Om du vet hur man kan få fram detta så skulle det vara kul att få veta vilken modell detta gäller
Man får aldrig nog av kunskap speciellt udda saker
//Gooose