Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cme
Hej,
Jag håller på att bli tokig på ett glapp som jag inte hittar!
Har varit på verstaden tre gånger och de säg
er att vi får vänta och se om det blir värre.

Jag känner av "glappet" i ratten när jag lägger på moment med automatlådan. Sedan måste jag bromsa innan jag kan känna glapppet nästa gång jag lägger moment på drivningen. Jag är rätt säker på att det är på vänster sida. Bilen känns som den var 20 år gammal.

Har bytt övre fjäderbenslagringen som var helt slut utan att just detta fel försvann. (Däremot försvann ett ljud som lät som ett metalliskt "booiijjng" från fjädern.)

Är det styrleder, spindelleder, styrväxel, stötar, drivaxlar, bärarmar eller vad? Kan inte för hand känna några glapp.

Magnus
av Jaco
Tror att det med stor sannolikhet är krängningshämmarstagen som spökar. Sök vidare på detta då det finns en hel del trådar på detta ämne.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jaco skrev:Tror att det med stor sannolikhet är krängningshämmarstagen som spökar. Sök vidare på detta då det finns en hel del trådar på detta ämne.
vet du vat ett par kränghämarstag är, ellen hur/när dom belastas/andvänds?
Användarvisningsbild
av CarMan
cme skrev:Hej,
Jag håller på att bli tokig på ett glapp som jag inte hittar!
Har varit på verstaden tre gånger och de säg
er att vi får vänta och se om det blir värre.

Jag känner av "glappet" i ratten när jag lägger på moment med automatlådan. Sedan måste jag bromsa innan jag kan känna glapppet nästa gång jag lägger moment på drivningen. Jag är rätt säker på att det är på vänster sida. Bilen känns som den var 20 år gammal.

Har bytt övre fjäderbenslagringen som var helt slut utan att just detta fel försvann. (Däremot försvann ett ljud som lät som ett metalliskt "booiijjng" från fjädern.)

Är det styrleder, spindelleder, styrväxel, stötar, drivaxlar, bärarmar eller vad? Kan inte för hand känna några glapp.

Magnus
vad har du för bil/ årdmodell?
hör du ett högt ljud, eller käns det bara i ratten?
av cme
Det känns i ratten. Ibland kan man höra ett ljud men jag misstänker att det är från fjädren eller stötdämparen. Jag hade ett väldigt kraftigt ljud från fjädern innan jag bytte fjäderbenslagringen. Jag tror inte, men är inte säker, att det är stabilisatorstagen (till krängningshämmaren) eftersom jag bytt ganska många på mina andra V70.

Jag har en V70N 2.4T -00 som jag kör själv. Min sambo har en V70 2.0 -99. Har haft en V70 GLT -99 och en 850 2.5 SE -95 innan.
Magnus
Användarvisningsbild
av CarMan
cme skrev:Det känns i ratten. Ibland kan man höra ett ljud men jag misstänker att det är från fjädren eller stötdämparen. Jag hade ett väldigt kraftigt ljud från fjädern innan jag bytte fjäderbenslagringen. Jag tror inte, men är inte säker, att det är stabilisatorstagen (till krängningshämmaren) eftersom jag bytt ganska många på mina andra V70.

Jag har en V70N 2.4T -00 som jag kör själv. Min sambo har en V70 2.0 -99. Har haft en V70 GLT -99 och en 850 2.5 SE -95 innan.
Magnus
på din beskrivning så skulle jg gissa på att det är splinsen i styrkolonen som kärvar.

man kan ta isär denna & ha i ett specielt fett.
testa med att röra rattjusteringen in & ut 20-30 gånger. provkör sedan o se om symtomen finns kvar.

man kan också byta pustningarna i subframen, så den inte rörsig så mycke.
av cme
Jag drog drivaxelskruven på vänster sida och glappet/knäppet verkar vara borta. Jag måste säga att jag var tveksam först eftersom skruven var ganska väl dragen men i och med att jag spände upp skruven något så kanske splinsen hamnade i ett annat läge. Vi får se om det kommer tillbaka.

Jag testade också rådet att motionera rattaxelkollonen. Kanske påverkade det men jag kan inte säga säkert eftersom jag gjorde båda sakerna samtidigt.

Magnus
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]