Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvimarc
Lång historia kort: En bilmekarfirma bytte skivor och klossar runt om inkl handbroms i våras. När jag skulle byta till dubbdäck satt bultarna hjulbultarna fast på 2 st. Åkte tillbaks till firman som lossade bultarna och bytte de dcäk som var kvar. Allt frid och fröjd.
Sen när vintern och snön kom upptäckte jag att handbromsen inte tar på höger bak. Åkte och bad de kolla vad det kunde vara. De ringde efter ett tag och frågade om jag fettat in bultarna, eftersom det var olja/fett inne i handbromstrumman... Det var alltså mekarfirman som fettat in...
De "åtgärdade" detta, men nu är det samma sak igen.

På vägen sedan i våras har det hänt lite saker som gjort att vi inte dragit helt jämnt, bilfirman och jag. Följden har blivit att jag inte vill åka tillbaka dit nåt mer (även om jag tycker att de ska åtgärda det de gjort fel.)

Pust

Nu äntligen till min fråga. hur får jag bukt med fett/olja i handbromstrumman? Att det måste demonteras förstår jag, men finns det något bra medel som kan göra rent och få bort det feta, så att det blir friktion igen.
Användarvisningsbild
av CarMan
man kan prova med CRC:s Bräkleen & sen rugga ytan med smärjelduk.
Men trligtvid måste backerna bytas (kanske rengjordes dom sist istället för att byta, kanske är det inte volvo orginnal som monterats)
av kvimarc
Ok. Tack för tipset.

Ja jag vet ju inte vad som är gjort och inte, men de har tagit betalt för byte i alla fall.
Jag var villig att chansa hos denna bilmek, eftersom jag har hört goda vitsord från andra. Dessutom var det 3000:- billigare hos denna mek och hos Volvo.
Användarvisningsbild
av CarMan
har du betalat bytet 2 gånger trots att han själv sabbat en omgåpng?

jag har flera gånger varit med om att pirat backar inte alls bromsar lika bra som orginal (en gång kom dom inte ens igenom bilprovningen)
av kvimarc
Nej nej. Jag har bara betalat en gång och den gick igenom besiktningen utan problem. Men jag har varit hos meken 2-3 gånger för att de skulle rätta till det de har gjort fel. Sist nu var det här med oljan i handbromstrumman. Efter lite tjafs rev de fakturan och sa väl mellan raderna att de inte ville se mig där igen. Jag även om jag i sak tycker att de ska rätta till sina fel så orkar jag inte hålla på.

Handbromsen fungerade alltså perfekt fram till att de bytte till dubbdäck och smörjde hjulbultarna. Kanske sprutade de in fett/olja i hålen istället för att dutta lite grann på bultarna.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]