Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oppe88
Är helt ny på forumet, så har jag skapat en onödig tråd, länka mig gärna vidare!

Hur som helst, som texten lyder. Har en Volvo V70 2001. (V70 N) som har rullat ca 22300 mil. (Manuell låda)
I höstas började motorlampan lysa, då indikerade den på att LMM var kass. Efter det så kördes bilen bara en gång i veckan och därför har inte LMM blivt utbytt för än nu.
Köpte en begagnad och testad från bildelsbasen. Efter detta blev den ack så svajiga motorgången lite bättre, bilen drog framför allt mindre! Men fortfarande inte helt 100. Bilen är servad helt enligt bokens alla regler.

Finns det någon som känner igen detta eller har något tips på vad man kan göra?

Mvh / Martin
Användarvisningsbild
av midnight
Tjenare!
Du har ungefär samma problem som jag hade med min S60. Tog en diagnostiktest och kom fram till att det var lamdasonden som sitter på grenröret som spökade. Nästa problem var ju att få tag på just den för volvo tillverkades med Bosch och med Densosystem (i mitt fall Denso). Men du ska nog kolla alla slangar först som är kopplade till insug för att ett läckage där så går motorn oroligt om den överhuvud taget går och även packning mellan insug och motor,(dessa läckage kan kollar med en flaska startspray) typ slang till vevhusventilation,slang mellan LMM:en och insug m.m. En tät vevhusventilation kan skapa ojämn gång den ochså och en massa felkoder. Men koppla inte ur och i allt möjligt innan du gör en diagnostik för även det framkallar ju en massa felkoder i onödan.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]