Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla volvo-experter!

På torsdag ska jag in på verkstadsbesök för att åtgärda en Haldex som inte fungerar som den ska. Bilen i fråga är en XC90 2.5T MY04. Den köptes för en vecka sedan från bilaffär, och jag kommer därför se till att allt som inte funkar som det ska åtgärdas inom 6 månader.

När bilen ändå är inne på verkstad tänkte jag låta teknikerna se över min fläkt. Jag tänkte också höra om någon av er har nån idé om vad som kan orsaka detta - skadar ju aldrig att tipsa mekanikerna. Problemet är följande:

Höger fläkt ger ibland ifrån sig ett pipande missljud. Intensiteten på ljudet varierar mellan knappt hörbart och såpass störande att det överröstar stereon. Oftast låter det starkast när bilen är nystartad, om man kör på ojämn väg eller om man svänger vänster(!). Jag trodde först att ljudet kom från hjulen men det försvinner helt om kupéfläkten stängs av.

Vad tror ni kan orsaka detta? Tack för era tips och idéer!

/ Jacob
Har ochså ett irriterande ljud från fläkten men bara när det är kallt fick tippset att byta, den är tydligen slut, men kan spreja något lager på den så den lever ett tag till men dom skär ihop efter ett tag när dom börjat låta har jag läst här på forumet.
jajon skrev:Hej alla volvo-experter!

På torsdag ska jag in på verkstadsbesök för att åtgärda en Haldex som inte fungerar som den ska. Bilen i fråga är en XC90 2.5T MY04. Den köptes för en vecka sedan från bilaffär, och jag kommer därför se till att allt som inte funkar som det ska åtgärdas inom 6 månader.

När bilen ändå är inne på verkstad tänkte jag låta teknikerna se över min fläkt. Jag tänkte också höra om någon av er har nån idé om vad som kan orsaka detta - skadar ju aldrig att tipsa mekanikerna. Problemet är följande:

Höger fläkt ger ibland ifrån sig ett pipande missljud. Intensiteten på ljudet varierar mellan knappt hörbart och såpass störande att det överröstar stereon. Oftast låter det starkast när bilen är nystartad, om man kör på ojämn väg eller om man svänger vänster(!). Jag trodde först att ljudet kom från hjulen men det försvinner helt om kupéfläkten stängs av.

Vad tror ni kan orsaka detta? Tack för era tips och idéer!

/ Jacob
Hej Jacob

Du skriver "fläktutblås" i rubriken men "höger fläkt" i texten. Du har bara en kupéfläkt och den sitter till höger i bilen, är det den du menar?
Isåfall är det ett ganska vanligt fel, inte minst när det är kallt. Den ger ifrån sig ett kvittrande eller pipande ljud och det kan låta mer när man kör på lite ojämnt underlag. Det brukar gå att höra om det är fläkten genom att köra den manuellt med bilen stående på tomgång. Börja på fläktläge 1 och lyssna, oftast låter det på de lägre lägena.
I ditt fall låter det som en ny fläkt på garantin. Om man måste stå för kostnaden själv så går det även att demontera fläkten och smörja upp lagret i den så att den överlever ett tag till. Det är tidsmässigt långt mellan kvittrande och en skuren fläkt men oftast är ljudet så irriterande att folk byter ändå. Ny fläkt kostar 3000-3500 kr på Volvo och c:a halva priset på en bilskrot.
Tartryffel,

Tack för föredömligt svar! Ljudet kommer från högersidan och det försvinner när man ökar fläkthastigheten över 4 pluppar. Det hörs tydligast på 1-2.

Jag tar med mig denna info till verkstaden på torsdag.

/ Jacob
Det är kupéfläktens motor som orsakar ljudet. Kostnad för byte landar på hutlösa 10000kr. Detta p.g.a. att man måste plocka isär hela instrumentpanelen för att komma åt fläkten och det tar 6 arbetstimmar. Själva fläkten kostar 3700.

Jag får se vad bilhandlaren som jag köpte bilen av väljer att göra...

Tack för alla råd och tips!

/ Jacob
Är det så jävligt på XC90 alltså? På S60/V70/S80 är det iofs besvärligt men inte mer demontering än att släppa ner handskfacket samt att ta bort ett par plastpaneler. Det jobbiga ligger i hur skruvarna sitter, en av dem är riktigt grisig att komma åt.
Japp, det är tydligen riktigt jävligt.

Ringde till Bilia för att höra vad de ville ha för samma jobb och det blev tyst i luren ett bra tag. Sen sa mekanikern "Ojdå, det här var riktigt besvärligt" och prislappen där hamnade på dryga 8000.

Jag får låta bilhandlaren (som ska betala kalaset) välja var han vill att reparationen ska ske.

/ Jacob
Det är samma fläkt till S60 och XC90 verkar det som så på volvoverkstaden vill de säkert ha 3700kr. Dock sägs det att jobbet är enklare på S60 än XC90. Ring Bilia, de ger pris direkt på telefon inom någon minut!

Jag väntar fortfarande på att handlaren som jag köpte min bil av ska bestämma hur fläkten ska repareras. Ljudet är ohyggligt irriterade och måste åtgärdas snarast. Det är nästan pinsamt att köra folk i den "nya" bilen när det låter som det gör.

Annars går bilen bra. Fyrhjulsdriften är nu åtgärdad. Jag tycker dock att det smäller lite från bakre höger däck när man kör på ojämnt underlag. Så var det inte för en vecka sedan. Ska ge det lite tid och se om det försvinner av sig självt annars får man väl undersöka saken.

Har också märkt att det ibland låter konstigt vid ett visst läge på ratten om man snurrar den och bilen står stilla (oavsett underlag). Ungefär som om något skulle ta emot nånstans. Styrservooljan verkar ok så det måste vara något annat. Idéer?

/ Jacob
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]