Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På V70 sitter det dubbla tankar med en ejektorpump som skall pumpa över diesel i den tank som har huvudpumpen. Nu har jag fått två stopp på 8 månader pga för lite diesel i tanken. Låg mellan reserv och första strecken efter reserven. Det kan sätta sig skit i denna pump och det kan bildas vax nu när det varit kallt. Tanka när ni har 1/4-tank kvar. Volvo är medvetna om detta "problem". Det är inte alltid det händer. Detta löses genom att man tankar i minst 20l diesel och kör en stund på starten så hoppar bilen igång. Motorlampan kan tändas och vid felkodsavläsning kommer koden säga lågt bränsletryck.

Ett gott råd till alla 2.4D samt D5 vänner
Ett litet inlägg, när man kör slut på diesel och har tankat upp, slår man på tändningen i 80sec då går förpupen i tanken och trycker fram diesel. Då slipper man köra på starten så länge, samma gäller när man bytat filter.
Det är lägre inblandning av RME på vintern. Och Diesel från macken tål mycket kyla innan den börjar paraffinera.
Så om det blir "vax" i pumpen tror jag inte beror på bränslet (om man tankar från "farmare"kan blir det annat).
av rhw
dieselmagnus skrev:Tror jag inte för min stannade i somras. Mina bensinare har inte stannat alls.
Det har min gjort visade att det var 80km till tom tank när jag parkerade bilen i en liten backe med nosen nedåt

och inte faan startade den sen, fyllde på 1 (EN) liter bensin då startade den direkt körde sedan åtminstånde

5 mil innan vi tankade igen. Så att det var lutningen råder ingen tvekan om.
dieselmagnus skrev:Tror jag inte för min stannade i somras. Mina bensinare har inte stannat alls.

Bara för att dina inte gjort det så är det inte vanligt?
Ganska vanligt är det.
Ha ca 100 km kvar o ställ dig i en lutning så lär det hända förr eller senare.
Om ni pratar om vax i tanken, så vet jag att bakterier bildas av RME och kan sätta igen filter och smala bränslerör. Har blivit stående med lastbilen 2 ggr på grund av detta problem, bägge gångerna med lite bränsle i tanken.Lösningen då blev bakteriendedödande medel. Tankar aldrig med RME.
Jo det vet jag att om det lutar så kan det bli svårstartat. Det jag menade var att jag tror inte att bilarna stannar pga vintern samt lite soppa i tanken. Sedan kan det alltid hända. När det är kallt så ska man ju alltid ha tanken välfylld pga vattenbildning i bensinarna och vaxbildning i dieslarna.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]