Larzan skrev:Så här nyttjar jag min dieselvärmare.
Starttid 1. 07:20 klar att åka till jobbet. Värmaren går på ca 06:40-07:00
Starttid 2. 16:30 klar att åka från jobbet. Värmaren går på ca 16:00.
Har märkt att jag kör för lite nu när det kallt. Och får helt enkelt sätta på laddare (Tronic).
Fick en mindre chock i morse själv när knappt nåt funkade på bilen. Batteriet har nog gjort sitt och bör bytas ut på min.
Men håller man efter så kommer batteriet att hålla länge. (men det är en annan tråd)
Hur långt har du till jobbet då?
bonzi skrev:Ok, har att läst den men då är jag nog trögare än medel och inte kunnat läsa mig till att det är så det funkar.
Men då undrar jag hur ofta man får byta batteri för hur länge får man då inte köra för å kunna ladda i den ström det har dragit. Jag vet ju att de ska finnas en funktion som blockerar värmaren om det är för dåligt me kräm i batteri alt lite diesel. Kan ju inte inte va meningen att man ska ladda batteriet flera ggr i veckan bara för att det ska funka?! Sen skulle ja vilja tillägga att det imorse var 18 grader kallt då starta han ju som bekant exakt en timme före tiden som jag trodde den skulle starta. Sist den gjorde det var det 3 grader kallt och exakt samma händelseförlopp då! Förklara de då?
Du kan själv välja (ungefär) hur länge den skall gå genom att sätta en senare tid än avresetid. Åker du kl. 07:30 sätter du på 07:45 eller rent av kl. 08:00. Ärligt talat tycker jag att den oftast värmer lite onödigt mycket, men skall isen smälta på rutorna måste den trots allt gå ett tag. En annan variant, om man inte har så långt ut till bilen är ju att sätta på värmaren manuellt; en kvart, tjugominuter för att få kupévärme snabbt, 30-50 minuter för att få isfria rutor. Det påstås då och då att man bör köra lika långt som brännaren går, men det är nog en lätt överdrift.