Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bagy
Hejsan!

Jag är ny på forumet och hoppas att jag ska trivas, tänkte ta och ställa min första fråga här!

Jag och min sambo köpte i Augusti ifjol en V70XC -01 2,4t AUT och är jätte nöjd med bilen som är i fantastiskt skick! Det ända som vi inte är nöjd med är bränsleekonomin, givetvis visste vi att den skulle dra mycket bensin när vi köpte den, ja menar stor bil och fyrhjulsdrift osv..MEN nu vill vi gärna ha tips!

Förbättrar vi bränsleekonomin med trimchip? Stor skillnad?
Vad händer när bilen servas hos volvo?
"Tål" automatlådan ett chip?
är det värt det enbart i bränslesyfte?
vad kostar det?
något man kan göra själv?
Fler tips på att få ner bräsnlet?

Bilen drar nu ca 1,25 blandad, där som skon klämmer då vi åker mest stads/blandad 0,94 landsväg är ju rätt okej!

Tack på förhand!

MVH / Andreas & Anna-Karin
Ja du sparar bränsle om du kör lugnt. Har man chippat bilen får man dock en lite piggare bil och då talar ofta högerdojjan. Nej du kan inte göra detta själv. Åk till en välrenomerad trimfirma, typ autotech eller BSR. Ta dock BSR:s effektsiffror med en nypa salt. Ja din automatlåda klöarar detta utan problem. Ett oljebyte i lådan är ju alltid bra.

Du har en stor och tung bil och för att få ned förbrukningen är ju att använda motorvärmare vid kyla. Ej köra med en massa onödig last i bilen. Köra eco-driving, ha lättrullade däck mm. På min gamla V70XC 1999 så chippade jag den hos BSR, ett steg2. Vid lugn körning så drog den 1dl mindre och vid hård körning 3dl mer 8)

Bensinen kostar idag 12,50 och du sparar 1,25kr/mil. Chip kostar mellan 5000-7000 så efter 4000-5600 mil kan det börja löna sig.
Hej hej
JA du kan få bättre bränsleekonomi beroende på hur du kör.
Som föregående skrev så blir högerfoten tyngre när man chippat men det är oftast i början det.
Sen kan du förbättra ekonomin beroende på hur du kör. Motorbromsa hellre tex osv sov.

Dock kan jag inte riktigt förstå varför man ska ta BSR:s siffror med en nypa salt.
Kollar du orginaleffekten så ser du att i princip alla bilar de testat har en högre orginaleffekt än vad Volvo uppmätt. Att en D5 i orginal har över 420Nm i vrid när den har 350Nm orginal. Såååå mycket finns det inte i felmarginal. Menar inte att BSR:s saker är dåliga men effektsiffrorna anser jag tvivelaktiga.
Ett chip kan sänka förbrukningen, men det är lätt att det blir tvärtom, bilen blir roligare.
Speicllet 2.4T motorn får en mycket roligare karaktär, den är rätt platt och tråkig i originalutförande.

Men rätt utnyttjat så sänker du helt klart förbrukningen, men det måste till en hel del mil för att ett chip skall betala sig om du bara räknar kronor.

Då är det nog bättre att lära sig bilen och köra så snålt det bara går...

/L (min 2.4T får jag lätt ner til 0,7 på landsväg men det är tråkigt!)
dieselmagnus skrev:Kollar du orginaleffekten så ser du att i princip alla bilar de testat har en högre orginaleffekt än vad Volvo uppmätt. Att en D5 i orginal har över 420Nm i vrid när den har 350Nm orginal. Såååå mycket finns det inte i felmarginal. Menar inte att BSR:s saker är dåliga men effektsiffrorna anser jag tvivelaktiga.

Delvis beror avvikelserna på att bl.a BSR använder en annan mätmetod än vad t.ex Volvo gör..., och den ger nästan konsekvent högre värden..

/Thomas
Nu vill jag inte lägga sordin på stämningen, men brukar inte effektsifforna som tillverkarna ger vara rena rama glädjesifforna i 88 fall av 100? Få biltillverkare underdrifer effekten.

Kul att se att i alla fall en person insett att man får köra väldigt många mil för att tjäna in de tusanlappar en chipning kostar. Det är ju mellanskillnaden i förbrukning man måste räkna på och man får rätt måna centiliter soppa för de tusenlappar en chippning kostar. Så näe, man räknar inte hem det ekonomiskt. Men man får en del andra kul effekter. Min XC70 är otrimmad men jag skulle gärna ha 40 hästar till i stallet eftersom den inte har något extra att ge vid till exempel en omkörning. Min gamla S70 2,5T blev helt underbara efter chippning. Jag kan inte påstå att den drog mer soppa, men det berodde nog på att jag körde rätt normalt och bara utnytjade effekten när jag behövde det. Men det är skönt att ha en kraftreserv.
Jag har funderat i samma banor men kan inte motivera en chippning framför en ny sovrums-tv eller annat bra att ha... Man chippar mest för att det e kul med mer kraft egentligen.

Blir en diesel med partikelfilter som nästa bil istället... Det lönar sig däremot.
Håller med om att det ofta inte lönar sig att göra dyrbara modifieringar för att få ner bränsleförbrukningen. Man kan sällan "räkna hem" en sådan åtgärd. Sedan att bilen kanske blir roligare är en annan sak. Det är samma sak som att köpa en bil som går billigare men kostar 30-40.000:- mer, man får köra väldigt långt om det skall löna sig. Då pratar jag om samma märke och modell, men med olika motorer.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt til[…]

Den stora annons-tråden

Har inte sett en Toyota 4Runner på läng[…]