- ons 21 dec 2005, 06:58
Verkar som att du har rätt..
Läste lite mer i Vadisen och fann detta. Dags att byta den där ABS-givaren då... Handlade med mig fem stycken från JB i JKP sist jag var där.. =)
För att exakt kunna bestämma växlingspunkter och inkoppling av lock-up baserat på valt körprogram, får styrenheten information om följande:
-Valt växelläge - från växellägesgivaren, vilken är placerad på insidan av växellådshuset.
-Valt körprogram - reaktiv funktion inprogrammerad i styrenheten som styrs av den hastighet som gaspedalen trampas ner med. Snabb ”pedalföring” = sport mode.
-Bilens hastighet – från bromsstyrsystemet via CAN-nätet.
-Varvtalet på växellådans ingående axel - från växellådans vartalsgivare.
-Varvtalet på växellådans utgående axel - från växellådans hastighetsgivare.
-Motorns varvtal och vridmoments signal - från motorstyrsystemet via CAN-nätet.
-Om bromspedalen är nertryckt - från bromsstyrsystemet via CAN-nätet.
-Gaspedalens läge och rörelsehastighet - från motorstyrsystemet via CAN-nätet.
-Växellådsoljans temperatur - från temperaturgivaren i växellådan.
Bromsstyrenhet (BCM) /ABS-styrenhet (4/16). Skillnaden i hastighet mellan höger och vänster hjul. Begär momentreducering om differentialhastigheten är för hög.
Så det verkar som att bägge ABS-givarna fram är inblandade...
Vidare fann jag...
Hastighetsgivare (varvtal utgående axel) (7) - Ger transmissionsstyrenheten (TCM) information om utgående axels varvtal från växellåda.
Hastighetsgivare, utgående axel (7/62). Ger information om växellådans utgående varvtal. Används bl.a. för att beräkna bilens hastighet samt för att diagnostisera den hydrauliska/mekaniska funktionen i växellådan.
Så det verkar finnas "tre" hastighetsgivare...