Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mikeyax
Hejsan!
har du strul med klimatanläggning kolla in mitt blogg inlägg.

Tja.
Igår kväll när jag åkte hem från flen till Eskilstuna så uppstod det något märkligt.
klimatanläggning strulade.
Jag valde att alla utblås skulle vara på och sen vred jag upp båda vreden på rött.
samt vred på fläkthastigheten på max.
Man hörde kupéfläkten hur den jobbade som tusan men det kom inte en vind pust ut ur utblåsen.
sidoruterna immade igen och det var kalt i kupén även fast jag hade ful värme på.
när jag väl kom hem så tänkte jag nej bara inte det är något stort fel.
Jag börja leta runt på internet och hittade detta.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ng#p347340

Låter som en bra sak att ta i tur med.
så idag så sate jag igång plocka bort ECC och gjorde rent fläkt en som sitter på baksidan och avkännaren.
Har bara prova klimatanläggning när den står stilla och då värkar allt fungera bra.
ska ut och åka en längre tur imorgon så då får vi se om det fungerar.

så här gjorde jag för att göra rent.

Bild
Så har plocka jag ur panelen ur bilen. var inte svårt alls.

Bild
Så ser det ut baktill fläkten som ska göras rent är den lila delen med kablarna. Man losar två skruvar och sen drar den rakt ut.

Bild
Närmre blid.

Bild
En massa dam över allt.

Bild
En massalud och kanske hår strån som har fasnat.

Bild
från sidan!

Bild
så här mycket behöver man inte plocka isär den. men jag ville göra rent hela vägen.

Bild
kretskortets fram sida.

Bild
Här måste jag göra rent. Men här ska man vara försiktig.

Bild
man kan plocka isär hela fläkten för närmre rengöring. sitter bara hop med små klipps. sen ta ure allt och blås rent.

Bild
Som ny.... sätt tillbacks i omvänd årdning.

En viktig sak bara. Men ni låsar alla kablar så kommer ni få upp felkoder i färddatorn.
Jag har en PPC så jag kan radera dem men om du inte har tillgång till det så ta isär det men koppla
inte lås några kablar bryt strömen från batteriet när du jobbar med bilen.

Mvh Mikey "lycka till"

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? ... post=73967

Mvh Mikey
Senast redigerad av 1 Mikeyax, redigerad totalt 0 gånger.
av Fred
Mikey,

Kan du inte kopiera in din beskrivning från bloggen här på jagrullar.se? Jag tycker att den är en given kandidat till Tips & trix-avdelningen med tanke på hur många som har problem med sensorfläkten, sensorn eller bara att byta lampor i ECC-panelen.
Sen kan den kompletteras med Haralds uppgifter om Elfa-sensorn så kan folk spara några tusen spänn om sensorn givit upp!

Admin håller nog med och kan flytta beskrivningen dit!

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag vill inte göra er besvikna, men den där rengöringen kan omöjligt ha med ditt fel att göra!
när du kör på max lägen så bryrsig inte styrenheten om vad tempgivaren säger. desutom hörde du ju fläckten men fick ingen luft, alltså ska du ju leta "mekansika" fel, i stället för elektriska fel (dock tror jag du har et elektriskt fel ändå, men mekansik orsak)

Det jag inte får ihopp är att det borde varit mågna minusgrader när felet uppstod om jag förstår allt rätt, vlket inte gårihoppsig riktigt i mittt huve.
Användarvisningsbild
av Mikeyax
CarMan skrev:Jag vill inte göra er besvikna, men den där rengöringen kan omöjligt ha med ditt fel att göra!
när du kör på max lägen så bryrsig inte styrenheten om vad tempgivaren säger. desutom hörde du ju fläckten men fick ingen luft, alltså ska du ju leta "mekansika" fel, i stället för elektriska fel (dock tror jag du har et elektriskt fel ändå, men mekansik orsak)

Det jag inte får ihopp är att det borde varit mågna minusgrader när felet uppstod om jag förstår allt rätt, vlket inte gårihoppsig riktigt i mittt huve.
CarMan.. Jag tror du är inne på helt rätt teori. Men om du tittar på bilderna så sitter det en stor hårtus framför fläkten. Det behövs inte ett stort mottstånd för att inte den lilla fläkten ska snura.
Min teori är så att den hårtusen som du ser på bilde5 gör så att inte den lilla fläkten snurar och då strömar ingen kupe luft över avkänaren. vilket leder till att det är en tämperatur runt den och i ett litet utryme.
jag tror att tempraturen är mycket högre där och därför kommer det ingen luft även fast det är kalt i kupen.
Men om man trar upp mätarna på rött så börjar luften ströma ut. Dock om man väljer allt på Rött och Auto så är alla portar öppna och det gör att man får en stor spridning på luft massan.
kör man på samma instälningar och bytte till bara fönster utblåsen så blir det ett mycket högre tryck i dem utblåsen. klar att effekt förlusten blir större jufler portar du har.

Mvh Mikey

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]