Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en undran som säkert har en enkel förklaring.
Om jag hissar upp förardörrens ruta med automatiken så går den upp som den ska, men när den stängt helt så vänder direkt neråt igen och stannar på hälften. ??:-/
Om jag hissar upp den utan att aktivera automatiken så funkar det som det ska.
Är det kanske något sorts klämskydd som måste kalibreras?
ja det är ett klämskydd.
Man ska tala om för bilen var översta läget är på rutan, då vet bilen var han ska stanna med rutan.
Om det går trögt innen stoppet, så vänder rutan o går ned.
Ett för känsligt klämskydd alltså.
Måste jag till Volvoverkstad för att kalibrera om det, eller kan man göra det själv?
På VAG-bilar så kan man "lära om" klämskyddet genom att hålla knappen i uppdraget läge i 5 sekunder.
Fungerar någonting liknande på Volvo?
kvantskum skrev:Ett för känsligt klämskydd alltså.
Måste jag till Volvoverkstad för att kalibrera om det, eller kan man göra det själv?
På VAG-bilar så kan man "lära om" klämskyddet genom att hålla knappen i uppdraget läge i 5 sekunder.
Fungerar någonting liknande på Volvo?

Nej, det är inte ett för känsligt klämskydd. du har bara tappat positionen, vilket volvo kan hälpa dig med.

förr i tiden så läg man fönsterhissar gå tils dom löste på motorskyddet. på så vis stanna den även som klämskydd, men det gjorde ont o man klämde sig.
nuförtiden så lagrar man topp positionen, då stannar rutan där, utan att bränna motorn. skulle strömförbrukningen bli för hög innan motorn når dena position, så är den programarad att vända .
Gör följande, kör upp rutan max. Håll sedan kvar knappen i uppläge i ca. 5-6 sekunder... klart!
Denna initiering fungerar så länge inget verkligen är trasigt eller fönstret kärvar...

/Thomas
Funk skrev:Gör följande, kör upp rutan max. Håll sedan kvar knappen i uppläge i ca. 5-6 sekunder... klart!
Denna initiering fungerar så länge inget verkligen är trasigt eller fönstret kärvar...

/Thomas
Hej

Jag har samma fel på förardörren. Hos mig går fönstret tillbaka till där det stod. Var det helt nere så går det helt ner igen, var det halvvägs så går det dit. Förutom om man är väldigt nära uppe, då går det tillbaka till lite längre ner. Har provat att hålla knappen i uppläge i 10-15sek, provat bägge upplägena men felet kvarstår. Har jämfört klämskyddet genom att stoppa in handen på bägge sidor men känner ingen direkt skillnad i känslighet. Inte verkar det kärva heller. Känns faktiskt som att det är dörrkarmen som aktiverar klämskyddet och att fönstret inte fattar att det är uppe s a s. Fler tips? plus jag är nyfiken på om kvantskum har fått det undersökt. Skall jag ta det till verkstan så blir det vid nästa service om 2-3 mån.

/Stefan
Hej igen.
Jag har testat själv att lära om den nu, men ingen förbättring.
Har även jämfört och gått igenom samma punkter som dig i inlägget ovan och upplever det likadant, så jag tror vi har samma dilemma.
Jag ska in på service nu den 18:e, då ska jag be dom kolla på det. Det blir intressant och se var felet ligger.
Återkommer då med info om vad det var.
Nu har jag varit och servat bilen på Volvo.
De använde sig av servicedatorn och gjorde en ny omlärning av ändläget på elhissarna. Sedan dess funkar det bra.
Men det är lite svagt att det inte ska gå att göra själv som på VAG, som nämnt tidigare i tråden.
Men den möjligheten är väl borttagen för att mjölka ut mesta möjliga pengar av kunderna...

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]