Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torparn
Har en Volvo V70N 2001, där lampan för störning i elektroniken tänds ibland.
Och i infotexten står det att det är något fel på Emissionen.
Lämnade in bilen på verkstad där de läste av felkoden, och fick då fram att
det är något fel på luftmassemängdsmätaren :-O) (långt ord). De tittade & felsökte på den,
men hittade inget fel.
Lampan lyser inte konstant, utan tänds lite då och då, och senast nu på Bilprovningen.
Fick givetvis en 2:a på det.
Finns det någon som kan ha några tips eller råd på hur man kan åtgärda problemet,
och då helst utan att behöva köpa en ny del.
Enligt besiktningsmannen så är felet vanligt på Volvo, kan de stämma? Någon mer som har
lika problem?

Vad jag förstår så är det fyra trådar som "går" inne i det "huset", och de känner av någonting,
jag vet inte vad.
Någon sa till mig att det ska vara en viss resistans över dessa trådar, kan det stämma?
Och i sådana fall, vet någon vad det ska vara för resistans på dem?

En annan liten sak, kan man själv på något sätt läsa av de felkoder som kan uppstå?

Tacksam för många tips och idéer :-DD !

Mvh
Tomas
Användarvisningsbild
av jimDK
PPC-felkod läraren kan ge samme diagnose-felkoder som volvo:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=31326

LMM'en mäter kylning av trådor, deras motstånd beror på temperatur och därmed kan avgöra hur mycket luft som kommer igenom (sammenholt med särskilt måtning av temperaturen av luften)
http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_flow_sensor

Det finns ett rengöringsmedel för att rengöra trådarna, men LMMen har en inbyggd rengöring effekt genom tråd värma upp så skit bränds av, så det är tveksamt om ytterligare behandling hjälper.
om det verkligen är bruten, och det är inte bara en vag koppling nånstans, så det bör byttas/ställas om till en ny (möjligen begagnet om du vågar :-)

Det är en bra idé att prova med en LMM som verkar, vara säker på att det verkligen är problemet. det kan finnas andra orsaker till detta fel dyker upp.
av S.t.r.a.n.D
De tittade och felsökte på den?? Provade de byta ut den mot en ny??
Du skriver inte om bilen går dåligt eller så?? Är de bara lampan som tänds??

Hade samma fel på min, när jag pressande bilen tändes varningslampan samt meddelande om "Emmisioner Service Erfordas". Detta kom och gick under ett par månader innan bilen började gå ryckigt när man gasade på ordentligt.
På min var det LMM som var trasig. Kostar runt 2200, de har sjunkigt bra i pris.

Den mäter ju hur mycket luft som sugs in i motor för att kunna reglera bränsle m.m.
Kör man det öppet filter brukar det vara lättare att trådarna blir skitiga speciellt efter att man rengjort och oljat in filtret om man använder för mycket olja som då sugs med och fastnar. Då blir det helt fel mätvärden och bilen går skit.
Ingen aning om det går att ta isär och rengöra, aldrig läst nått om det.
Användarvisningsbild
av wissel
:wink: Nästa gång du gör en felkodsavläsning så se till att du får KODEN/Koderna (som kan se ut som så här ECM-???? ),om flera istället för deras snack :wink: Om du sedan skriver in koderna här så får du mångdubbelt fler svar på vad som är troligt fel.....:D
Skulle kanske kunna var övre Lamdasonden också ???
av Torparn
S.t.r.a.n.D skrev:De tittade och felsökte på den?? Provade de byta ut den mot en ny??
Du skriver inte om bilen går dåligt eller så?? Är de bara lampan som tänds??

Hade samma fel på min, när jag pressande bilen tändes varningslampan samt meddelande om "Emmisioner Service Erfordas". Detta kom och gick under ett par månader innan bilen började gå ryckigt när man gasade på ordentligt.
På min var det LMM som var trasig. Kostar runt 2200, de har sjunkigt bra i pris.

Den mäter ju hur mycket luft som sugs in i motor för att kunna reglera bränsle m.m.
Kör man det öppet filter brukar det vara lättare att trådarna blir skitiga speciellt efter att man rengjort och oljat in filtret om man använder för mycket olja som då sugs med och fastnar. Då blir det helt fel mätvärden och bilen går skit.
Ingen aning om det går att ta isär och rengöra, aldrig läst nått om det.

Hej!
Nix, de provade inte att byta ut den, hade ingen på lager, och tror inte att intresset var så stort för att göra det heller.
Bilen går inte dåligt, utan det är bara att lampan tänds. Har haft detta fenomen i 1 1/2 - 2 år nu. Eftersom det gick som
det gjorde på Bilprovningen tänkte jag att försöka ta tag i detta nu.
Kom på en sak förresten, under denna tid så har bilen vid ett 10-tal gånger gått väldigt dåligt när vi startat den.
Verkar gå på 3-4 cylindrar, om den bara ska stå på tomgång så "dör" den direkt. Tror även det har varit lite svarta
avgaser. Men efter någon/några minuter så har man kunnat varva ur ordentligt och sedan har det varit OK igen.

Tycker även att bilen drar lite mycket, är som sagt en V70N 2001 med automat, vi kör väldigt försiktigt inga häftiga
gaspådrag (möjligen vid en del omkörningar). Den tar mellan 1,04 - 1,10. Har vi på en släpkärra verkar det vara öppna
spjäll, för då drar den väldigt mycket.
Någon som vet vad de normalt drar per mil?

/Tomas
Användarvisningsbild
av jimDK
Mit och fruans genomsnitt på landväg körning (100 km/h sträcka ca 110km),förmodligen runt 5-6 lysskryds på vägen (inte så många accelerationer ):

Vår S80 2.4T kör 13-14 km per liter => 0,74 l per 1 mil

Vår V70N 2,4 140hk kör 14 (max 15 km/l) => 0,69 l per 1 mil

Det är bensin (0% etanol) med farthållare

>>om den bara ska stå på tomgång så "dör" den direkt.
kanske gasspjället? har du kontrollerat den nyligen?
Senast redigerad av 2 jimDK, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av wissel
Det låter som om det kan vara flera orsaker,
X LMM
XLamdasonden (inte så troligt kanske)
X gasspjället, ta en spegel o kolla undersidan på spjället, Vit etikett är det uscla spjället
X Vevhusventilationen
Min V70 2001 170 hk tar vid normal körning 0.90l, med husvagnen 1,2 l.
Användarvisningsbild
av jimDK
wissel skrev:normal körning 0.90l
normal = vanligtvis omkörning i vänster körfält, antar jag :wink:
Om du kör med farthållare på 100 km / t så du får kunna köra längre?
bränsle? Det är 85% etanol?

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]